O sa vorbim despre porti metalice culisante (porti glisante) si porti batante de curte pt. uz rezidential, in principal. Cele doua mari tipuri de porti pentru curte sunt: porti batante ( numite si porti pe balamale ori pivotante) si porti culisante (sau porti glisante). Fiecare dintre cele doua tipuri de poarta de curte se poate automatiza, in masura in care sunt pregatite d.p.d.v. constructiv si mecanic ca sa primeasca motorizare si sa se transforme in porti electrice.
Porti batante de curte
Putem avea porti pe balamale in unul sau doua canaturi. In general, pana la deschideri de pana in 2 m se pot intalni porti batante intr-un canat (porti simple), iar la deschideri mari se folosesc doua canaturi (porti batante duble). Trebuie avut in vedere ca la deschidere / inchidere canatul (ori canaturile) portii batante "matura" o zona importanta, in interiorul curtii, zona in care nu trebuie sa intalneasca obstacole.
Conform legislatiei, pt. canatul / canaturile unei porti pivotante nu e permis sa se deschida catre exteriorul proprietatii (curtii), in special daca in exterior avem domeniu public. Unii proprietari risca si isi construiesc porti batante cu deschidere in exterior (catre trotuar, de exemplu), dar pot fi amendati in orice moment si obligati sa-si modifice portile. Producatorii de automatizari porti batante tip brat nu iau in considerare deschiderea in exterior, asa ca, daca chiar doriti o poarta batanta automatizata care sa se deschida in exterior, trebuie sa alegeti o automatizare ingropata de poarta batanta (gasiti pe codeus.ro articole explicative si informative, atat despre automatizari porti batante tip brat, cat si despre automatizari ingropate de porti batante).
Producatorii de accesorii pentru porti batante (pivotante) isi dimensioneaza balamalele luand ca referinta o inaltime de 2 - 2,2 m si greutati ale unui canat de poarta de 100, 200 sau 400 Kg. O poarta metalica batanta din teava rectangulara cu bare verticale mai rare sau o poarta metalica batanta de tip "porti fier forjat" (imitatie fier forjat, din tevi de otel) sunt mai usoare, portile placate cu tabla groasa ori cu structuri grele (fier forjat traditional din bare pline) sunt grele. In afara de solicitarile pe care le genereaza in balamale, greutatea portilor e importanta si la alegerea unei automatizari pentru poarta batanta, fiindca la pornire / oprire genereaza niste forte inertiale importante care solicita motoreductorul (automatizarea portii).
In unele cazuri, portile cu structura din bare verticale sau de tip fier forjat sunt placate de catre proprietari cu policarbonat, plexiglas, placi acrilice sau alte foi subtiri. Placarile au o mare influenta asupra portii si asupra automatizarii prin prisma incarcarilor pe care le genereaza atunci cand bate vantul. Un canat de poarta batanta de 2 m x 2 m, de exemplu, placat cu policarbonat, se va comporta ca o "panza de corabie" de 4 metri patrati, atunci cand bate vantul si aici ar fi de semnalat doua aspecte:
1. Actiunea vantului cand poarta batanta placata cu policarbonat este inchisa
Daca nu are si un sistem de incuiere, canatul portii e mentinut in pozitia inchis de catre motoreductorul automatizarii. Daca bate vantul, incarcarea din vant (care poate fi considerabila! - vezi articol rezistenta la vant) se descarca in balamalele canatului portii si in motoreductorul automatizarii. Daca vantul bate in rafale, actiunea vantului combinata cu inertia portii pot genera solicitari importante. In general, balamalele sunt suficient de rigide si de rezistente ca sa nu fie afectate foarte tare, dar angrenajele motorului automatizarii pot fi afectate si se pot deteriora. O solutie a problemei ar fi o incuietoare electromagnetica. La porti batante intr-un canat, incuietoarea poate fi amplasata jos, sus, ori la mijloc, pe muchia opusa balamalelor. La porti batante in doua canaturi, incuietoarea electromagnetica se monteaza jos si incuie in carosabil (pardoseala). In ambele situatii, incuietoarea este conectata la automatizare si se deblocheaza inainte ca motorul sa inceapa sa deschida poarta.
2. Actiunea vantului cand poarta batanta placata se deschide / inchide
Aceasta e situatia cea mai periculoasa, din doua motive principale: intai fiindca incarcarile din vant sunt preluate inevitabil si de motor, iar apoi fiindca foaia (canatul) portii pivoteaza, isi schimba unghiul in care este atacat de vant si poate ajunge in situatia cea mai defavorabila, in care rafala de vant bate perpendicular pe planul foii portii si o solicita la maximum.
De aceea, daca vreti sa va construiti porti batante pline sau sa placati cu placi de policarbonat o poarta batanta cu structura raefiata, ganditi-va la incarcarile din vant, in special daca cladirile invecinate portii sunt la distante mari.
La portile batante cu structura rarefiata (bare verticale ori structura tip fier forjat), incarcarile din vant sunt mult mai reduse si nu pun in pericol automatizarea. Cu toate acestea, unii producatori recomanda folosirea unei incuietori electromagnetice la orice canat de poarta care are peste 1,5 - 1,7 m latime. Motivul ar fi ca orice fortare mecanica a portii cu canaturi mari, genereaza incarcari cu atat mai mari cu cat bratul de parghie (latimea canatului portii e mai mare).
Indiferent ca poarta batanta de incinta este manuala ori automata, e important sa folositi balamale de calitate, cu capacitate portanta mare si cu frecare redusa (balamale cu bila sau cu rulment). In cazul portilor actionate manual, bineinteles, o operare cu frecari mici usureaza deschiderea / inchiderea. In cazul portilor automate, orice gripari sau ingreunari ale inchiderii / deschiderii portii din cauza unor frecari prea mari suprasolicita motorul si-i scurteaza durata de viata. De aceea, balamalele trebuie gresate periodic, conform indicatiilor producatorului.
Porti culisante de curte
Numite si porti glisante, ele gliseaza, in stanga sau in dreapta (ori si in stanga si in drepta, in cazul unei porti culisante in doua canaturi), in spatele gardului de la strada. In cazul curtilor caselor de locuit, foarte rar e necesara o poarta de incinta glisanta in doua canaturi, de obicei adoptandu-se varianta intr-un singur canat.
Evident, aveti nevoie de spatiu liber, in stanga sau in dreapta, in spatele gardului, pt. ca poarta culisanta sa se poata deschide; in caz contrar trebuie sa alegeti o poarta batanta, ori in cazuri extreme de spatiu insuficient - sa gasiti solutii creative.
Din punct de vedere constructiv, avem doua tipuri de porti culisante de incinta: cu role vizibile si sina de culisare pe pardoseala (carosabil) sau cu role ascunse si fara sina la pardoseala - numite si porti glisante in consola, porti culisante in consola sau porti autoportante.
Portile culisante cu role vizibile si sina de culisare pe carosabil sunt mai usor de realizat, mai ieftine, pot fi realizate cu luft (spatiu) inferior mic dedesubt (de exemplu, nu va poate intra in curte o pisica, pe sub poarta), necesita un spatiu lateral destul de redus la deschidere.
- Principalele lor dezavantaje ar fi:
- Rolele portii culisante cu sina sunt expuse intemperiilor si riscul de gripare si operare greoaie este mare (cu efecte in usurinta operarii si in suprasolicitarea automatizarii);
- Iarna, pe sina de culisare se depune zapada si se poate forma gheata care sa ingreuneze operarea portii;
- Solutia nu e foarte estetica, rolele vizibile si sina de culisare afectand aspectul portii.
Porti autoportante (porti culisante in consola): au avantajele ca sistemele de role sunt protejate de intemperii, ca nu au o sina inferioara care sa trebuiasca curatata de zapada / gheata / frunze moarte, sunt estetice si usor de operat, pot fi dotate cu o automatizare de poarta culisanta complet invizibila (amplasata in grinda inferioara). Dezavantajele ar fi legate de pretul mare, de luftul / spatiul inferior (intre poarta si carosabil) crescut, de dificultatea interventiei la automatizarea portii, in caz de probleme.
Porti culisante industriale
Fiind vorba de deschideri mari, solutia intalnita uzual e poarta glisanta in consola (poarta culisanta industriala autoportanta). Constructiv, intalnim aceleasi componente la porti metalice culisante, fie ele rezidentiale ori industriale. Insa, fiind folosita intens, la o poarta culisanta industriala, rolele, grinda inferioara, sistemele de ghidare si automatizarea vor fi mai robuste.
Cand vorbim despre porti electrice, mai ales de deschideri mari, e necesar sa intelegem ca sunt constructii grele, cu inertie mare. Apare necesitatea ca automatizarea lor sa fie facuta cu motoare puternice, de obicei alimentate la 380 V. Bineinteles, aceste porti electrice cu motoare puternice pot fi periculoase si au p[otential de accidentare pentru persoane. Apare necesitatea dotarii lor cu accesorii pentru siguranta in operare (fotocelule de siguranta, muchii de siguranta, sisteme de semnalizare acustica si luminoasa etc.). Aceesoriile pentru porti electrice vor fi detaliate intr-un articol separat.
Intalnim adesea porti metalice culisante in proiecte industriale, insa de multe ori sunt porti artizanale, confectionate aproximativ si fara grija pentru siguranta. Este adevarat, pentru porti culisante preturile pot varia foarte mult, dar o poarta de calitate va fi mai sigura, fiabila si durabila.
Indiferent de tipul de poarta de curte pe care il alegeti, chiar daca optati pt. porti automate, trebuie sa retineti ca o operare manuala usoara a portii (balamale, role, sisteme de culisare de calitate) garanteaza o protectie si o durata de viata extinse a automatizarii portii. Cititi, pe codeus.ro, articolele referitoare la automatizarile pentru porti de incinta si la accesoriile pentru porti de incinta, astfel incat, in perfecta cunostina de cauza, sa va alegeti poarta de curte culisanta sau batanta cu raport calitate-pret optim.
Distribuiti: