Se poate spune ca usa sectionala este cea mai populara solutie intre tipurile de usi de garaj si ca si-a castigat aceasta pozitie datorita avantajelor incontestabile oferite. Incercam aici sa detaliem alcatuirea si modul de functionare ale usilor sectionale de garaj si sa va oferim informatii ce va pot fi foarte utile, daca doriti sa va achizitionati o usa de garaj, informatii ce va pot ajuta si sa evitati capcanele si sa va puteti bucura de o usa de garaj corect aleasa, buna si fiabila. Articolul poate parea un pic cam lung, dar am incercat sa includ aici toate informatiile relevante.
In principiu, o usa / poarta sectionala de garaj e alcatuita din sectiuni (panouri) dispuse orizontal, legate intre ele prin balamale. Prin intermediul unor role, sectiunile gliseaza pe niste sine de ghidare, astfel incat usa se ridica pe vertical, iar apoi gliseaza pe orizontala, in interiorul garajului si paralel cu tavanul, deasupra golului de intrare in garaj:
Usa sectionala garaj - alcatuire
Sa detaliem, acum, principalele componente ale unei usi sectionale de garaj si sa incercam o scurta descriere a rolului fiecarei componente.
1. si 2. Sistemul de sine de ghidare
Este compus din sinele verticale (stalpii laterali) si sinele orizontale (paralele cu tavanul). Avem cate un stalp si cate o sina orizontala pe fiecare laterala a usii, atat in stanga cat si in dreapta. Sina orizontala e legata de stalpul vertical printr-o piesa curbata (numita si semiluna / racord curbat). Stalpul, semiluna si sina orizontala formeaza un ghidaj continuu (cu o componenta verticala si una orizontala), prin care gliseaza rolele panourilor (sectiunilor usii).
In cazul garajelor atipice, cu plafon foarte inalt ori foarte jos, se produc sine de culisare usi sectionale garaj cu suprainaltare sau pt. buiandrug redus (vezi articolul despre accesorizare usi garaj).
3. Axul usii sectionale
Se gaseste, de obicei, deasupra golului de intrare in garaj. In general, axul este alcatuit din doua segmente (ce se cupleaza cu ajutorul unei piese de cuplare) si are doua prinderi de capat si una intermediara. Prinderile de capat sunt doua lagare cu rulmenti fixate pe stalpii laterali ai usii, iar prinderea intermediara e un lagar cu rulment, fixat pe grinda (buiandrugul) aflat deasupra golului de intrare in garaj.
In situatia unor sine speciale ("Low Headroom" - care ocupa spatiu mic deasupra golului), axul se gaseste amplasat in spate, la capatul sinelor orizontale si se ancoreaza de tavan ori de o structura portanta. Detalii suplimentare despre tipurile de sine gasiti in articolul despre accesorii pentru usi de garaj.
Pe axul usii, la capete, se gasesc cei doi tamburi (numiti si "oale"). Pe tamburi se infasoara cablurile (sufele), care se agata de primul panou (primul de jos) al usii sectionale. Cand panourile se misca in sus ori in jos (usa se deschide sau se inchide), cablurile se infasoara pe (se desfasoara de pe) tamburi, iar axul se roteste.
4. Arcurile de torsiune
Pe ax se afla unul / doua arcuri de torsiune; acestea au rolul de a contrabalansa partial greutatea panourilor (sectiunilor) si de a usura operarea unei usi sectionale garaj. La usi sectionale de garaj rezidential, arcurile au fost testate la cel mult 10.000 de cicluri inchis/deschis, considerandu-se un maxim de aproximativ 10 cicluri inchis/deschis pe zi. La usi sectionale pentru garaje colective, arcurile pot fi calculate pt. 100.000 de cicluri sau chiar mai mult. Detalii suplimentare despre diferentele intre cele doua tipuri de arcuri, gasiti in articolul despre diferentele dintre usi industriale si usi rezidentiale.
Exista sisteme de sine de culisare pentru usi sectionale de garaj (aplicabile, in general pt. dimensiuni mici, in jur de 2,5 x 2,5 m) care, in loc de arcuri de torsiune pe ax, au arcuri de tractiune, amplasate in stalpii laterali verticali sau sus, paralele cu sinele orizontale. Atunci cand aceste arcuri sunt duble (un arc spiralat cu diametru mai mic intr-un arc spiralat cu diametru mai mare), ofera o fiabilitate buna, o rezerva de portanta si protectie impotriva accidentarii, in cazul ruperii unuia dintre arcuri. La o usa cu un singur arc de torsiune, ruperea acestuia face usa cvasi-inutilizabila, pana la inlocuirea arcului. Dar o usa cu doua seturi de arcuri de tractiune (deci cu 4 arcuri) poate functiona un timp cu un arc rupt si, la limita, chiar cu doua arcuri rupte. Oricum, chiar si in cazul arcurilor de tractiune un arc rupt trebuie inlocuit cat de poate de repede, fiindca lipsa lui suprasolicita celelalte arcuri, iar acestea pot ceda "in cascada".
5. Sectiunile (panourile) usii
Numite uneori si "blaturi" sunt cele ce dau numele de sectionale acestui tip de usi de garaj. Sunt prinse unul de celalalt articulat, prin balamale (identificate cu cifra 6 in desen); balamalele le permit sa-si schimbe directia de culisare din verticala in orizontala, atunci cand usa se inchide ori se deschide. Primul panou de jos are o garnitura de etansare la pardoseala, iar ultimul panou (de sus) are o garnitura de etansare la buiandrug (grinda de deasupra intrarii in garaj). Normele de siguranta in utilizare (in special cele referitoare la evitarea prinderii degetelor) au facut ca profilul panourilor usilor sectionale sa fie foarte asemanator la toti producatorii.
Panou izolat termic pentru usi sectionale garaj:La usi de garaj sectionale cu actionare manuala, pe primul panou de jos, se monteaza maner si un sistem de incuiere cu butuc si cheie. Uneori, sistemul de incuiere si manerul pot fi gasite si la usi sectionale de garaj automate (actionate de motor electric), dar atunci, pt. protejarea motorului vor fi necesare niste accesorii electrice suplimentare.
Panourile usii pot fi pline sau pot avea inglobate vitrari si/sau grile de ventilatie.
De asemeni, exista producatori care pot inlocui unul sau mai multe panouri pline cu panouri vitrate realizate din profile de aluminiu cu geam termoizolant.
Este disponibila o varietate mare de finisaje (embosari ale tablei), culori si folii termoadezive ce imita lemnul si exista si usi de garaj sectionale ale caror panouri sunt de lemn (masiv ori lamelar). Ultimele sunt costisitoare si greu de intretinut (necesita reinnoirea stratului protector de lac la fiecare 1-2 ani). Usile de garaj cu panouri vopsite ori acoperite cu folie polimerica au, in general, o garantie anticoroziune de 5, chiar 10 ani.
6. Balamalele
Asigura legatura articulata intre panouri si pot fi de otel galvanizat ori otel inoxidabil (uineori, rar, de plastic). Necesita gresare periodica, pt. o buna functionare
Sunt componente solicitate intens, iar prinderea lor in panouri trebuie sa fie solida, rigida, cu siguranta la desurubare din cauza vibratiilor.
7. Rolele de culisare
Se monteaza pe fiecare panou si culiseaza pe sistemul de sine, cand usa se deschide ori se inchide. La usile de garaj, rolele pot fi cu rulmenti sau pot fi de polipropilena, pe ax metalic. La usi sectionale industriale si la usi de garaje colective, rolele vor fi intotdeauna cu rulmenti.
Rolele sunt montate pe panouri cu ajutorul unor suporturi, iar de obicei aceste suporturi fac corp comun cu balamalele de capat.
8. Garnitura inferioara de etansare
Este prinsa, prin intermediul unui profil, la partea inferioara a primului panou (de jos) al usii. Cand usa de garaj sectionala este inchisa, garnitura preseaza pe carosabil, etansand la partea de jos. In functie de producator, garnitura inferioara are diferite profile, cu una sau mai multe camere. Iata cateva profile des intalnite, de garnituri pt. usile de garaj sectionale:
In al doilea desen de la stanga, observati ca garnitura are un canal cilindric. Acesta poate adaposti un set de fotocelule (optosenzori), ce au rol de siguranta in operarea usii (daca, atunci cand se inchide, usa intalneste un obstacol, garnitura se preseaza si se intrerupe raza dintre cei doi optosenzori; in acel moment, motorul primeste comanda de oprire si retragere). Acelasi sistem de siguranta poate fi si pneumatic.
Avantajul principal al usilor de garaj sectionale, in fata celorlalte tipuri de usi de garaj (basculante, tip rulou etc.) e capacitatea lor sporita de izolare termica. Izolarea termica buna este realizata atat prin constructia panourilor (tip sandwich, cu fete de tabla si spuma poliuretanica densa la interior), cat si datorita garniturilor de etansare la pardoseala, la buiandrug, la stalpii laterali si intre panouri. Cititi si articolele despre rulouri garaje, usi basculante garaj, tipuri usi garaj, alegere usa de garaj, ce preferam intre usa sectionala si usa de garaj tip rulou.
In desenul urmator apar figurate, cu rosu-orange zonele unde o usa sectionala de garaj de buna calitate trebuie sa aiba garnituri de cauciuc (EPDM):
Garnituri de etansare la usi sectionale:Cu toate acestea, se realizeaza si usi sectionale cu panouri simple (neizolate termic), insa cererea pt ele e redusa, deoarece diferenta de pret (in minus) este mica, iar panourile sandwich (izolate termic cu spuma poliuretanica) sunt rigide si mai silentioase in operare decat panourile neizolate. Ca sa fie a fi suficient de rigide, panourile neizolate termic necesita niste nervuri de rigidizare, spre deosebire de cele izolate, carora spuma poliuretanica rigida de la interior le asigura o buna rezistenta si stabilitate.
Usile sectionale pot fi dotate cu o usa pietonala incorporata (inglobata) - faciliteaza accesul pietonal in garaj, fara a trebui sa fie deschisa usa sectionala. (vedeti articolul despre accesorii usi garaj)
Usa sectionala manuala sau automata?
Ca modalitate de actionare, intalnim usi garaj sectionale manuale sau automate. Cele manuale vor fi prevazute cu manere, iar deschiderea/inchiderea usii se face direct, apucand de manerele respective. Usile sectionale cu actionare manuala au si un sistem de incuiere (un zavor ce incuie usa in stanga ori in dreapta, in unul dintre stalpii laterali); zavorul poate fi manevrat din exterior prin rotirea unui maner si asigurat prin incuiere cu cheia.
Usile de garaj automate se deschid cu ajutorul unui motor (motoreductor) electric, iar semnalul de deschidere / inchidere poate fi dat de o telecomanda radio, de un transponder, de un sistem Home-Link, de un cititor de card etc. Uzual, intalnim operarea cu telecomanda. Alte detalii gasiti in articolul despre actionari electrice pentru usi de garaj.
Motoarele pentru usi de garaj au inglobat un sistem de blocare (asigurare) a usii. Daca usa este inchisa si, de la exterior cineva incearca sa ridice fortat usa (bagand o ranga dedesubt, de exemplu) acest sistem de asigurare / blocare aflat in motor se opune. De aceea, in cazul usilor de garaj automate, nu e necesar zavorul de incuiere in lateral. Pt. o siguranta antiefractie sporita, acesta poate fi folosit si in combinatie cu incuierea integrata in motor, insa trebuie prevazut cu un sistem care sa nu permita deschiderea electrica a usii daca zavorul mecanic este inchis. Daca nu exista comunicare intre zavorul mecanic si motor si daca motorul incearca sa deschida usa blocata cu zavorul, motorul se supraincalzeste si se poate chiar defecta.
Trebuie avut in vedere, in cazul usilor automate de la garaje fara alta intrare decat usa de garaj, ca, in cazul unei pene de curent, sistemul de deblocare a motorului (si trecere pe actionare manuala) nu e accesibil. Daca usa de garaj are o usa pietonala inglobata, in caz de pana de curent, usa de acces pietonal se deschide din exterior cu cheia, se intra in garaj, se deblocheaza motorul si usa de garaj poate fi actionata manual. Daca nu avem alta intrare in garaj (usa pietonala incorporata, usa pietonala alaturata sau usa de acces dinspre casa), usa de garaj cu actionare electrica trebuie prevazuta cu un sistem de deblocare a motorului din exterior. Sistemul de deblocare e asigurat cu butuc cu cheie, pe exterior si permite deblocarea sistemului de incuiere integrat in motor, fara a intra in garaj.
Ca la orice usa de garaj, producatorul trebuie sa va livreze, odata cu usa, declaratia de performanta, certificatul de garantie si instructiunile de utilizare si mentenanta ale usii (manualul utilizatorului), iar in manual se specifica operatiunile de mentenanta si intervalele la care trebuie facute, in vederea mentinerii usii in bune conditii de functionare timp indelungat.
D.p.d.v. al sigurantei, in afara de protectia la prinderea degetelor (intre panouri si intre role si sinele de ghidaj), o usa serioasa trebuie sa aiba un sistem de siguranta la ruperea arcului de torsiune (acest sistem impiedica usa sa cada, daca arcul s-a rupt).
Ca design, la unii producatori exista posibilitatea de a livra o usa de intrare in casa cu model asemanator usii sectionale - o solutie foarte estetica, atunci cand cele doua usi se afla pe aceeasi fatada, la mica distanta una de cealalta.
In concluzie, as zice ca, acolo unde exista spatiu suficient pt. sistemul de sine de culisare, usa sectionala este o buna alegere la garajele independente sau construite adiacent casei. In cazul garajelor aflate in subsolul cladirilor, deoarece proiectantii si beneficiarii tind sa mentina inaltimea subsolului la un minim, se poate intampla ca instalarea unei usi sectionale garaj sa nu fie posibila.
Pe codeus.ro, puteti gasi detaliate caracteristicile fiecarui tip de usa de garaj, accesoriile disponibile pt. fiecare, precum si informatii care sa va ajute sa alegeti usa de garaj potrivita si sa va asigurati ca ati facut alegerea cu cel mai bun raport calitate-pret.
Usi sectionale garaj preturi:
Pret usa garaj sectionala - standard (striat, alb, actionare manuala): 300 - 600 Euro + TVA
Pret usa garaj sectionala - casetata, culori standard (altele decat alb), actionata manual: 350 - 700 Euro + TVA
Pret usa garaj sectionala automata (actionata electric, cu deschidere din telecomanda): 450 - 750 Euro + TVA
La preturile de sus se poate adauga montajul usii de garaj: intre 70 si 150 Euro + TVA.
Unii furnizori includ costul instalarii usii in pret. Situatiile speciale de montaj si transportul pe distante de peste 20-30 Km implica insa costuri suplimentare. Preturile orientative de sus sunt pentru o usa de garaj sectionala de dimensiuni standard (cu mici variatii, conform grilei producatorului) de aproximativ 2500 mm x 2000 mm (latime x inaltime)
Distribuiti: