Usi garaj tip rulou (rulouri garaj)




Totul despre usi de garaj tip rulou (rulouri pentru garaje): functionare, alcatuire, avantaje si dezavantaje, in ce situatii se utilizeaza optim. Sfaturi pt. a evita capcanele atunci cand alegeti o usa de garaj tip rulou, precum si preturi usi rulou de garaj.

Gasiti articole despre usi, studii de caz si infografice pe codeus.ro
cititi info,
articole
Analizati si alegeti in perfecta cunostinta de cauza
analizati
recomandari
Solicitati consultanta specializata pentru proiecte complexe
consultati
specialist
Cumparati produse si servicii de calitate din cea mai buna sursa, la pretul corect
cumparati
corect


In unele situatii, ca solutie de usa de garaj se folosesc rulourile. Usa garaj rulou prezinta o serie de dezavantaje, dar are si unele avantaje, astfel incat solutia e preferata in unele cazuri. Cel mai important avantaj ar fi posibilitatea montarii la exterior, pe fatada garajului - nici usile sectionale si nici cele basculante nu pot fi montate pe fatada exterioara. Usa de garaj tip rulou poate fi intalnita si sub denumirea de poarta de garaj tip rulou sau poarta rulou.

Ca mod de functionare, cortina ruloului se infasoara pe axul (tamburul) aflat deasupra golului, sprijinit pe console si protejat de carcasa. Lamelele ruloului sunt ghidate in lateral de cei doi stalpi (sine laterale de culisare).

Alcatuirea unei usi / porti tip rulou

Principalele componente ale unui rulou de garaj ar fi: ghidajele laterale (stalpii de culisare laterali), consolele de sustinere ale axului (in unele cazuri, acestea fac corp comun cu ghidajele, dar pot fi si separate), axul (tamburul), cortina ruloului (usa propriu-zisa), sistemul de actionare (manual ori electric). La unele rulouri pentru garaje (in special la cele actionate manual), poate aparea un sistem de arcuri, ce contrabalanseaza greutatea cortinei si usureaza deschiderea usii rulou. Cele mai uzuale tipuri de arcuri sunt cele lamelare (amplasate in tamburul ruloului) si cele de intindere (tractiune), amplasate in stalpii laterali.

Deoarece majoritatea intrarilor in garaj au o inaltime mai mica de 2,5 m, conform normelor europene de siguranta (EN 13241-1), orice usi actionate electric trebuie sa aiba sisteme de siguranta care sa evite strivirea degetelor / mainilor oamenilor (2,5 m fiind valoarea acceptata pana la care se presupune ca poate ajunge o persoana intinzand mana in sus). Cel mai simplu sistem de acest gen il constituie o carcasa ce imbraca zona de infasurare a cortinei pe ax (zona de la buiandrug, deasupra intrarii in garaj) si impiedica accesarea zonei cu risc de accidentare. Aceasta carcasa poate lipsi daca inaltimea golului de intrare in garaj e peste 2500 mm. Cel putin, ar trebui sa fiti constienti ca o usa de garaj tip rulou actionata electric prezinta unele riscuri in operare (de altfel, ca orice alta usa actionata electric).

Sa detaliem putin componentele principale ale unei usi tip rulou pentru garaje:

1. Ghidajele laterale (stalpii de culisare)

Amplasate in lateral, stanga-dreapta, pe marginea golului intrarii garajului. Au, in principal, rolul de a ghida si de a sustine cortina ruloului, atunci cand usa-rulou se inchide/deschide. Cand usa e inchisa, ghidajele primesc de la cortina ruloului toate solicitarile orizontale (din vant, lovituri etc.) si le transmit catre peretele (structura) pe care s-a instalat ruloul. Au o forma a sectiunii tip "U", iar unii producatori le bordeaza cu garnituri menite sa micsoreze frecarea cu lamelele cortinei si sa atenueze zgomotul generat de miscarea lamelelor la inchiderea / deschiderea unui rulou de garaj.

2. Consolele axului

De obicei, la usa de garaj rulou, consolele (numite uneori si capiteluri) fac corp comun cu stalpii de ghidare ori se monteaza pe acestia. Fiecare dintre cele doua console inglobeaza cate un lagar cu rulment - aici intra cele doua capete ale axului ruloului. Consolele sustin tamburul ruloului si preiau o incarcare (greutate) considerabila, de aceea au rol de piese de rezistenta, iar prinderile lor trebuie sa fie prinderi de rezistenta, pe o structura portanta.

3. Tamburul (axul) ruloului

Este sustinut, stanga-dreapta, de cele doua console (prinse, la randul lor, pe perete sau direct pe stalpii laterali ai usii-rulou), se afla deasupra intrarii garajului si pe el se infasoara cortina ruloului. La unul dintre capetele sale se gaseste sistemul de actionare manuala ori motorul electric. Tamburul este realizat din otel galvanizat si poate fi circular sau poligonal in sectiune. La exterior sau chiar in interiorul tamburului (in acest caz e mai gros) se pot gasi arcuri lamelare ce preiau o parte din greutatea cortinei, pt. o operare usoara a usii de garaj.

4. Cortina ruloului

Este, practic, componenta principala - ea separa garajul de exterior. De aceea, performantele de izolare ale usii de garaj depind de alcatuirea cortinei ruloului. In mare, vorbim despre niste lamele (numite si profile, sleturi, rigle) inlantuite, care formeaza cortina.

Tipuri de lamele pentru rulouri:
tipuri lamele usi rulou garaj

In prima imagine (din stanga) avem lamele izolate termic (cu spuma poliuretanica rigida) cu profil rectangular (drept), in imaginea de la mijloc sunt lamele izolate termic cu profil curbat, iar in imaginea din dreapta sunt lamele simple (neizolate termic), din tabla ambutisata (profilata). Lamelele pot fi realizate din otel, aluminiu ori materiale compozite (rar), iar grosimea termoizolatiei (figurata cu galben in primele doua desene) poate varia intre 0,5 si 2 cm (rar), valoarea uzuala fiind de aproximativ 1 - 1,2 cm. Avantajul lamelelor curbate ar fi acela ca micsoreaza spatiul necesar pentru montaj usa rulou, deasupra golului (diametrul total al tamburului cu cortina complet infasurata pe el este mai mic la rulourile cu lamele curbate decat la rulourile cu lamele drepte).

Bineinteles, cu cat termoizolatia e mai groasa, lamelele sunt mai groase, iar tamburul cu ruloul infasurat pe el are un diametru mai mare. Acesta este unul dintre motivele pt care, in general, termoizolatia la usi de garaj tip rulou nu e mai mare de 1,2 - 1,5 cm. De aceea, in ceea ce priveste izolarea termica, de la rulouri garaj nu ne asteptam la performante foarte bune. Celelalte doua motive pt care rulourile nu exceleaza la izolarea termica ar fi etansarea la stalpii laterali si etansarea intre lamele.

In functie de profil si de grosimea tablei, lamelele au rigiditati diferite. Fiindca rigiditatea lamelelor este importanta pt rezistenta la vant si rezistenta anti-efractie, e posibil ca, in cazul unor rulouri mari (late), sa fie disponibil un singur tip de lamela (izolata), la anumiti producatori.

La partea de jos, cortina usii rulou are un profil in care, de obicei, se prinde o garnitura din cauciuc (5), pt etansarea la partea inferioara. In acest profil inferior poate exista si un sistem mecanic de incuiere, cu cheie. De asemeni, pe acest profil se pot monta manere (la rulourile fara un sistem de actionare la capatul axului, in stanga sau dreapta), folosite la inchiderea/deschiderea manuala.

6. Carcasa rulou

Are in principal rolul de a impiedica accesul mainilor in zona de infasurare si de a evita prinderea degetelor. In plus, protejeaza axul ruloului de praf si de intemperii (atunci cand usa rulou se monteaza pe fatada, la exteriorul garajului). Foarte rar intalnim rulouri pentru garaje fara carcasa de protectie a ruloului, ea fiind adesea inclusa in dotarea standard.

7. / 8. Sistemul de actionare

Cele mai simple si ieftine usi de garaj tip rulou (cu dimensiuni mici) nu au un sistem propriu-zis de actionare, ci doar niste manere montate pe profilul inferior al cortinei. Apucand de aceste manere, ruloul este inchis ori deschis. Sistemul functioneaza rezonabil la usi rulou de cel mult 2,7 m (latime) x 2,2 m (inaltime). Rulourile mari sunt greu de operat in acest mod.

Pt. usi de dimensiuni mari, exista sisteme de actionare manuala tip scripete, cu lant ori cu franghie. Acest sistem e amplasat la unul dintre capetele axului, iar lantul / franghia atarna in lateral, in zona unuia dintre ghidaje. Printr-un mecanism asemanator celui foaie-pinion de la biciclete, prin tragerea de lant / franghie se roteste axul, iar cortina ruloului este coboara ori se ridica.

In locul sistemului de actionare manuala se poate instala un motor electric pentru actionarea ruloului de garaj. Acesta poate fi cuplat direct la axul ruloului sau printr-un sistem de pinioane si lant "de bicicleta". El se amplaseaza in stanga sau in dreapta axului ruloului, in functie de conditiile de montaj de la fata locului.

Exista si varianta de motor tubular - montat in interiorul tamburului ruloului. Are avantajul ca nu ocupa spatiu in lateral, dar aceste motoare ar fi destinate unei utilizari putin intense (putine cicluri inchis/deschis). La usile rulou de garaj rezidentiale, motoarele sunt cu alimentare la 220 V si pot fi adaptate pt actionarea din telecomanda. Comandarea deschiderii / inchiderii usii se poate face si din panoul de comanda, dintr-un intrerupator cu cheie (key switch), printr-un radar sau prin fotocelule, printr-o tastatura cu cod ori chiar un cititor de card / transponder / amprenta. Toate acestea sunt accesorii de comanda pt. usi de garaj; gasiti, pe www.codeus.ro, un articol despre optiuni accesorii usi garaj.

Montaj usi garaj rulou

Spre deosebire de usile sectionale de garaj, la rulouri pentru garaj nu avem sine orizontale de culisare care sa trebuiasca prinse de tavan. Astfel, operatiunea de montaj usi garaj rulou este mai simpla. Principalele operatiuni de montaj rulou garaj ar fi:

Desi au avantajul ca nu necesita spatiu in adancimea garajului, sub tavan (ca usile sectionale ori ca cele usile de garaj basculante), la rulouri garaj intalnim performante modeste de izolare termica, rezistenta la vant, rezistenta antiefractie, rezistenta la lovire/impingere. Ceea ce va poate oferi usa-rulou si nu va pot oferi celelalte tipuri de usi de garaj este posibilitatea de montaj rulou de garaj pe exteriorul fatadei (un avantaj important la garajele foarte mici, cu multe grinzi pe plafon si intesate de conducte de scurgere sau alte obstacole, in interior). In cazul montarii pe exterior, trebuie luate masuri suplimentare de protejare a axului si motorului, atat la intemperii cat si impotriva utilizarii neautorizate. Accesorizarea speciala a rulourilor montate pe exterior poate aduce costuri suplimentare importante in pretul usii de garaj. Pe www.codeus.ro gasiti articole si studii de caz despre tipurile de usi de garaj si accesoriile disponibile.


Usi garaj rulou preturi:



Rulou garaj pret - actionare manuala - manere / lant / manivela, 2500 mm (latime) x 2000-2200 mm (inaltime): 320-500 Euro + TVA
Pret rulou de garaj - actionare electrica: 2400-3000 mm (latime) x 2000-2600 mm (inaltime): 450-1400 Euro + TVA
Pret montaj rulou garaj: 90-200 Euro + TVA

Distribuiti: