Solutia de automatizare usi garaj cea mai fiabila s-a dovedit a fi cea cu motor si tija de actionare. Pot exista si alte tipuri (automatizare usa garaj montata pe axul cu arcuri al usii de garaj sau automatizare usa garaj basculanta cu bara de torsiune, montata pe usa de garaj), dar sistemul de actionare electrica usi garaj care s-a dovedit cel mai fiabil a fost cel cu tija de actionare cu lant sau curea.
Ca usi garaj automate, putem cumpara un pachet ce include usa de garaj si o actionare electrica usa garaj sau putem achizitiona separat usa de garaj si un motor actionare usa garaj. Articolul isi propune sa va ajute in al doilea caz: dotarea unei usi garaj manuale cu o actionare electrica usa garaj achizitionata din alta sursa.
Gasiti pe codeus.ro articole generale despre usi de garaj, cat si articole detaliate despre usi garaj sectionale, usi garaj tip rulou si usi garaj basculante.
Automatizare usa garaj - alcatuire
Fie ca vorbim despre automatizare usi garaj sectionale sau automatizare usi garaj basculante, alcatuirea unui operator electric pentru usi de garaj ar fi aceeasi:
Cele trei componente principale sunt: ( motoreductorul ) motorul electric, tija de actionare si brida de cuplare.
Printr-un pinion, un motor electric actioneaza un lant de bicicleta sau o curea de transmisie, care se misca in interiorul unei tije de actionare. De lant (sau curea) e prinsa, prin intermediul unui mecanism complex, brida de cuplare, care, la celalalt capat se monteaza pe centrul usii de garaj, la partea ei superioara. Cand motorul electric se invarte, miscarea sa de rotatie se transforma in miscare de translatie si e transmisa prin tija de actionare si brida de cuplare la usa de garaj, facand-o sa se deschida sau sa se inchida, in functie de sensul de rotatie al motorului. Vedeti animatia de aici:
Sa detaliem acum componentele principale pentru o automatizare usi garaj:
1. Motorul (motoreductorul)
Este un ansamblu alcatuit (in mare) din motor electric, sistem de pinioane - reductor (el aduce turatia si puterea motorului la parametrii corecti) si un transformator electric.
Motorul functioneaza la 24 V CC (tensiune 24 Volti, curent continuu). El se alimenteaza la tensiunea de retea de uz casnic (220 - 240 V, in Romania), dintr-o priza cu impamantare. Curentul alternativ de 220 V intra in transformatorul electric si e transformat in curentul continuu de 24 V ce alimenteaza motorul electric si componentele electronice. Motorul se poate roti in ambele sensuri, asigurand deschiderea respectiv inchiderea usii de garaj.
Conform normelor europene pt usi actionate electric (EN 13241-1), motoreductorul trebuie sa inglobeze un sistem de siguranta (suprasarcina) la strivire - daca miscarea motorului (usii de garaj) este impiedicata cu o anumita forta, se presupune ca usa a intalnit un obstacol (poate chiar o persoana) si, ca sa se evite evita strivirea, motorul trebuie sa-si schimbe sensul de rotatie si sa se opreasca. Limita fortei de apasare la care motorul pt. garaj trebuie sa se opreasca e reglabila, fiind si reglementata o valoare maxima admisa. Cand vorbim de montaj usa garaj automata, trebuie sa presupunem ca pot aparea inexactitati ce duc la frecari suplimentare ce pot genera o rezistenta suficient de mare incat sa opreasca motorul (acesta "le citeste" ca obstacole). De aceea, aproape orice montator de usi de garaj va regla forta de suprasarcina la valoarea maxima. Trebuie totusi sa stiti ca aceasta valoare maxima e reglementata la un nivel sigur, astfel incat sa nu se ajunga la raniri. Orice motor usa garaj produs conform normelor europene trebuie sa respecte valoarea limita a fortei maxime de apasare la care motorul schimba sensul si se opreste.
Motoreductorul unei actionari pt. usi de garaj inglobeaza si un decodor - un sistem de "citire" a pozitiei usii, ce ajuta la stabilirea capetelor de cursa (pozitie maxim-inchis si pozitie maxim-deschis, uneori si pozitie intermediara), la operatia de montaj si programare automatizare usa garaj si ajuta la monitorizarea pozitiei usii. La unele motoare de garaj, limitele de cursa sunt niste contactori pozitionati pe tija de actionare.
La majoritatea motoarelor gasim si un sistem de iluminare, cu bec incandescent sau LED, care lumineaza cand motorul functioneaza si un timp dupa ce usa de garaj s-a inchis.
La partea de sus, motoreductorul are un ax dintat (sau un pinion), ce intra in tija de actionare.
2. Tija de actionare (numita si ghidaj sau sina)
Transforma miscarea de rotatie a motoreductorului in miscare de translatie si transmite aceasta miscare la usa. Este o carcasa in care se gaseste, intre doua role de capat, o "bucla" inchisa, care poate fi un lant de bicicleta sau o curea de transmisie din tesatura de fibre polimerice cu zimti din plastic sau o curea de transmisie din cauciuc armat. Tija de actionare se fixeaza rigid de tavanul garajului sau de alte elemente structurale.
- Lantul "de bicicleta" e varianta cea mai durabila, dar nu cea mai ieftina. In plus, necesita gresare (ungere) si, in special in zilele calduroase, lubrifiantul de pe lant poate sa curga pe masina din garaj, patand-o.
- Cureaua din tesatura polimerica, cu zimti din plastic e mai silentioasa decat lantul si nu necesita ungere. Are dezavantajul ca se uzeaza repede; in special in cazul unor inexactitati la montaj, frecarea excesiva o poate uza prematur.
- Cureaua din cauciuc armat e silentioasa si nu necesita ungere. Are dezavantajul ca, in timp, se poate relaxa (isi mareste putin lungimea) si poate necesita reglaj periodic. Toate tijele de actionare au un sistem de tensionare a lantului / curelei.
De lantul / cureaua de transmisie este prinsa brida de cuplare, cu ajutorul unui mecanism destul de complex, ce include sistemul de incuiere / blocare a usii de garaj si sistemul de deblocare a incuierii. De obicei, de sistemul de deblocare a incuierii atarna un snur scurt, de care se trage pt deblocare. Detalii suplimentare despre blocarea / deblocarea usii de garaj gasiti in articolul despre optiuni si accesorii usi garaj.
3. Brida de cuplare
Este o piesa metalica robusta, ce face legatura dintre tija de actionare si usa de garaj. E prinsa articulat la ambele capete si se poate roti usor in ambele prinderi. Poate avea lungimi diferite (in functie de cat de sus se monteaza automatizarea fata de usa de garaj) si exista si variante reglabile (telescopice). Fiind prinsa articulat, necesita gresare periodica a lagarelor de la capete.
Placa electronica de comanda
Se afla in carcasa motorului si este "creierul" motorului. E partea electronica a motorului cu ajutorul careia se face si programarea unor parametri necesari bunei functionari a unei automatizari de usa de garaj (viteza deschidere / inchidere, limitele capetelor de cursa, forta de retur la strivire, intarzierea la inchidere automata etc.).
Unele automatizari usi garaj au functia "soft start - soft stop": cand usa incepe sa se inchida sau sa se deschida, motorul porneste cu viteza redusa, ca sa se auto-protejeze. O automatizare usa garaj preia o mica parte din greutatea usii (restul e preluat de arcurile de contrabalansare a usii) in timpul operarii, dar preia o mare parte din inertia usii, atunci cand aceasta incepe sa se deschida / inchida.
In carcasa motorului se gaseste si un receptor pentru actionarea din telecomanda, precum si alte componente electrice / electronice.
Accesorii automatizare usi garaj
Detaliate in articol separat, aici doar le enumeram:
- accesorii de actionare: telecomenzi / radiocomenzi (de obicei, doua telecomenzi sunt incluse in kit -ul automatizarii), butoane de perete cu fir sau legatura radio, cititoare de card, transponder sau amprenta, tastaturi cu cod etc.;
- accesorii de siguranta in operare: muchii de siguranta (pneumatice sau cu optosenzori), set de fotocelule de siguranta sau grila de fotocelule, lampi de avertizare cu lumina intermitenta;
- accesorii de confort: lampi aditionale de iluminat, receptoare speciale pt. transpondere de distanta mare sau sisteme de tip HomeLink (TM), sisteme de alimentare in caz de pana de curent (tip UPS) etc. Unii producatori de automatizari usi garaj au dezvoltat aplicatii de smartphone pentru monitorizarea si controlul usii de garaj (prin Wi-Fi sau Bluetooth).
Iata cativa parametri pe care ar trebui sa-i aveti in vedere, la alegerea unei automatizari de usa de garaj:
Puterea motorului
O automatizare usa garaj basculanta (nu foarte puternica si mai ieftina) se poate folosi si la o usa sectionala de garaj de dimensiuni mici, dar la o usa sectionala mare va trebui sa folosim un motor puternic. Unii producatori specifica puterea electrica (in Wati - W) si cuplul motorului (in Newtoni-metru - Nm), altii doar specifica o suprafata maxima a usii pe care o poate deservi motorul. Orientativ, un motor de 150-200 W putere electrica va avea un cuplu de 50-60 Nm si va putea deservi o usa de 8-12 mp. (valori aproximative)
Intensitatea in utilizare
O usa de garaj rezidential poate face cateva cicluri inchis / deschis pe zi. Majoritatea producatorilor testeaza o automatizare usa garaj ieftina la 20 cicluri pe zi. Exista motoare de 50 sau 100 de cicluri inchis / deschis pe zi (pt garaje cu mai multe masini, de exemplu). Daca se respecta regimul de functionare recomandat de producator, nu sunt probleme in atingerea duratei maxime de viata a motorului.
E important sa estimati corect cate cicluri inchis/deschis va face intr-o zi automatizarea dvs. pt. usa de garaj si sa achizitionati automatizarea potrivita. Trebuie luat in considerare si ciclul de functionare (operare) al motorului (cat timp trebuie sa se odihneasca intr-un anumit interval de timp). Un motor 50% ED, de exemplu, la care un ciclu inchis-deschis dureaza 30 secunde, trebuie sa "se odihneasca" 30 secunde, inainte de un nou ciclu.
Viteza de deschidere
Viteza de deschidere uzuala a unei usi de garaj automatizate este de 14-23 cm pe secunda.
De obicei, in vederea protejarii motorului, viteza de inchidere e setata sa fie mai mica decat viteza de deschidere. Trebuie considerat faptul ca o usa de garaj de 2.5 m inaltime se deschide intr-un timp cu 25% mai mare decat o usa de 2 m inaltime, cu acelasi motor.
ATENTIE! Cam toti producatorii declara o viteza MAXIMA de deschidere. Cele mai multe automatizari rapide pt. usi de garaj au functia "soft start - soft stop", deci nu ating viteza maxima in zona capetelor de cursa. In concluzie, timpul efectiv de deschidere a usii nu se calculeaza cu viteza maxima a motorului.
Optiuni, accesorizare
Unele automatizari ieftine de usi de garaj accepta un numar mic de telecomenzi programate pe receptor, nu au sistem de iluminare si nu accepta accesorii de comanda, siguranta si/sau confort. E recomandat sa va ganditi de la inceput cam ce va doriti de la automatizarea usii de garaj si ce accesorii ar fi posibil sa-i adaugati, in timp.
Calitate
Automatizarea trebuie sa aiba marcaj CE si trebuie sa primiti de la furnizor certificat de garantie (cu clauze de garantie in limba romana), declaratie de conformitate si instructiuni de utilizare si mentenanta (manual de utilizare). Corect folosita si intretinuta, o automatizare pt. usi de garaj decenta trebuie sa functioneze corect timp de cel putin 5 ani de zile (10 ani cele mai scumpe, cu piese mecanice preponderent din metal).
In general, un kit de automatizare usa garaj contine motorul, o tija de actionare pt. usi de 2200-2400 mm inaltime si doua telecomenzi. Unii producatori includ in kit si un sistem de deblocare din exterior, in caz de pana de curent (util daca nu aveti alta intrare in garaj).
Actionare electrica usa garaj pret:
Automatizare usi garaj basculante 6-7 mp (si sectionale 5-6 mp): 130-150 Euro + TVA
Automatizare usi garaj 7-10 mp: 150-200 Euro + TVA
Automatizare usa garaj 10-14 mp: 200-300 Euro + TVA
Automatizare usa garaj sectionala peste 14 mp: 300-480 Euro + TVA
Preturile nu includ montaj automatizare usa garaj.
Distribuiti: