Bariere automate parcari auto




Bariere automate. Tipuri, alcatuire, functionare, recomandari bariere auto. Unde se folosesc, cum se alege o bariera auto de calitate si cum se monteaza corect. Accesorii bariere parcare - rol, functionare, importanta.

Gasiti articole despre usi, studii de caz si infografice pe codeus.ro
cititi info,
articole
Analizati si alegeti in perfecta cunostinta de cauza
analizati
recomandari
Solicitati consultanta specializata pentru proiecte complexe
consultati
specialist
Cumparati produse si servicii de calitate din cea mai buna sursa, la pretul corect
cumparati
corect


Atunci cand este vorba despre proiecte ce presupun

bariera automata a fost acceptata ca solutie optima. Poate avea viteze de deschidere mari, este destinata utilizarii intense, este o solutie fiabila, accepta o gama mare de extensii, adaptari si accesorii.

Cunoscute si ca bariere auto, bariere parcare sau bariere parcari, exista o gama variata de bariere automate pentru trafic auto.

Bariere automate - alcatuire

Indiferent de producator, o bariera automata are urmatoarele componente principale:

Alcatuire bariera automata - codeus.ro

1. Corp bariera – se instaleaza pe o fundatie si adaposteste motoreductorul, placa de comanda, sistemul de arcuri pt. brat, fotocelula de siguranta (componenta emitator), un receptor pt. actionare cu telecomanda etc. Pe corpul barierei se poate monta si un girofar (sau lampa cu lumina intermitenta - 5), care semnalizeaza momentele in care bariera se afla in miscare.

2. Brat bariera – este cel care blocheaza (atunci cand este coborat in pozitie orizontala) traficul auto; este actionat de motoreductorul barierei si elibereaza trecerea, atunci cand este ridicat; de obicei este confectionat din aluminiu, deoarece trebuie sa fie usor si rezistent. O lungime uzuala (la deservirea unei benzi de circulatie este de 3 – 3,5 m. La doua benzi de circulatie, lungimea sa este de 6-7 m.

3. Fotocelule siguranta bariera – au rolul de a impiedica bratul barierei sa coboare, atat timp cat in raza fotocelulelor se afla un obstacol; trebuie sa fie fotocelule de exterior (cu grad de protectie minim IP65), care pot functiona si la temperaturi extreme.

4. Stalp sprijin brat (furca fixa) – este optional (este recomandat in special la bariere cu brat mai lung) si are rolul de a asigura sprijin pt bratul barierei. Este metalic (din otel sau aluminiu) si are o placa de baza care se ancoreaza in carosabil. Pe „furca” din capatul sau superior se sprijina bratul barierei.

Bariere automate - functionare

Iata, mai jos, in patru secvente schematice, modul de functionare al unei bariere auto:

a. Bariera inchisa - bratul barieresi este in repaus, orizonta, se sprijina pe suportul fix, fotocelulele de siguranta nu sunt active:
Functionare bariera automata - bariera inchisa - codeus.ro

b. Deschidere bariera - atunci cand se comanda deschiderea barierei (din buton aflat in cabina portarului, din telecomanda, din cititor de card sau de transponder, din bucla de inductie etc.), bratul barierei se ridica, fotocelulele de siguranta sunt active:
Functionare bariera automata - deschidere bariera - codeus.ro

c. Bariera complet deschisa - cand bratul este ridicat maxim in pozitia "deschis", masina poate trece in siguranta prin planul barierei. Cata vreme autovehiculul este intre fotocelule (intrerupe raza infrarosu dintre fotocelule), inchiderea (coborarea) barierei nu este permisa, chiar daca se da accidental comanda de inchidere:
Functionare bariera automata - bariera complet deschisa - codeus.ro

d. Bariera se inchide - dupa ce masina a trecut prin planul barierei, nu mai este intrerupta raza fotocelulelor, iar bariera se poate inchide (se da comanda de inchidere sau se inchide automat, dupa un numar de secunde, stabilit la programare si punere in functiune a barierei):
Functionare bariera automata - inchidere bariera - codeus.ro

Rolul de siguranta al fotocelulelor poate fi preluat de doua bucle de inductie, care monitorizeaza trecerea masinii prin planul barierei. Bucla de inductie poate fi utilizata si la declansarea inchiderii / deschiderii barierei.

Timpul de deschidere al barierei automate va fi mai mare decat timpul de inchidere si poate varia, in functie de tipul barierei, de lungimea bratului, de setarile programate la instalare. In general, un timp deschidere bariera bun este de 1-2 secunde, dar exista si bariere cu timpi de deschidere de 4 sau 6 secunde (in general la barierele cu brate lungi, de peste 5 m).

Bariere parcari subterane

La parcari subterane in subsoluri de mica inaltime, este probabil sa fie nevoie de bariere auto cu brat articulat. Acestea au un brat special, care, daca in pozitia orizontala are (de exemplu) 3 m lungime, in pozitia ridicat se pliaza imediat sub plafonul subsolului. Un brat dintr-o sigura bucata nu ar putea fi ridicat la verticala, din cauza lipsei spatiului necesar (varful sau ar ajunge la o inaltime de 3,5 m sau chiar mai mult).

Bariera automata cu brat articulat - codeus.ro

Exista si varianta de bariera automata cu brat pliat la 180 grade (extremitatea bratului nu mai este paralela cu plafonul, ci se pliaza vertical, langa segmentul prins de corpul barierei).

Din ce in ce mai mult, din cauza lipsei spatiului in zonele urbane, apare necesitatea dotarii cladirilor cu parcari subterane. Fie ca se doreste permiterea accesului auto doar celor autorizati sau taxarea utilizarii parcarii, apare ca necesara utilizarea unor bariere automate. Cel mai adesea, se amplaseaza cate o bariera automata pe fiecare sens (deci o bariera auto pe sensul de intrare si una pe sensul de iesire).

Indiferent ca este vorba despre parcari in subsol, parcari supraterane, statii de taxare etc., orice bariere automate trebuie sa indeplineasca cateva cerinte de baza:
- fiabilitate maxima – o bariera serioasa ar trebui sa fie testata la cel putin 1 milion de cicluri inchis/deschis; sunt producatori care-si testeaza barierele auto la 1,5 sau 2 milioane de cicluri inchis/deschis;
- sa necesite mentenanta minima – intotdeauna vom gasi si bariere auto ieftine, dar trebuie sa ne asiguram ca modelul ales se potriveste cerintelor noastre. O bariera auto la o parcare de firma de 20 de locuri poate sa faca 100 sau 200 de cicluri pe zi; daca este testata la 200.000 de cicluri, poate sa dureze 4-5 ani. Daca este o bariera ieftina, va avea si piese mecanice din plastic, nu toate lagarele vor fi cu rulmenti si poate necesita interventii si inlocuiri de piese mai dese. O bariera automata pentru parcari mari (de sute de locuri) poate sa faca 1000 de cicluri inchis/deschis pe zi sau chiar mai mult. O astfel de bariera auto pt. trafic intens va avea toate piesele angrenajelor din metal, lagare cu rulmenti, piese mai robuste etc. In afara de numarul de cicluri la care a fost testata bariera automata, un parametru important este ciclul de functionare al barierei (cat timp poate functiona si cat timp trebuie sa se „odihneasca”, intr-un anumit interval de timp). Exista si motoare cu ciclu de functionare 100% ED (care pot functiona fara intrerupere).
- sa fie proiectate si instalate corect. Inevitabil, pot aparea incidente. Cel mai des se poate intampla ca o masina sa loveasca bratul barierei atunci cand acesta este inchis sau nu este complet deschis. O bariera auto corect proiectata va permite ca bratul lovit sa se desprinda fara sa deterioreze reductorul barierei sau alte piese – modul de prindere a bratului, suruburile folosite, bratul in sine vor fi gandite astfel incat sa produca minimum de stricaciuni la piesele adiacente, cand bratul barierei este lovit. Instalarea barierei automate se va face tinand cont de sensul traficului auto si de instructiunile producatorului. De multe ori, corpul barierei auto este prins direct in asfalt, iar aceasta se prabuseste cu totul, cand este lovit bratul. O instalare corecta bariera auto se face pe o fundatie conforma cu cerintele producatorului si se vor utiliza organele de asamblare (conexpand, tije filetate, ancore chimice etc.) recomandate de producator.

Accesorii bariere automate

Furca fixa (suport fix pt. brat)
Pe langa sprijinirea bratului, furca fixa are un rol important in protejarea angrenajelor barierei la actiunea incarcarilor parazite date de vant, cand bariera este inchisa (baleierea repetata pe orizontala a bratului barierei sub actiunea vantului poate duce la aparitia de jocuri in angrenajele barierei, ceea ce reduce fiabilitatea si durata de viata a unei bariere automate). Pe furca fixa se poate monta si receptorul (sau reflectorul) setului de fotocelule de siguranta.

Pendul (suport mobil pt. brat)
Pt. sprijinirea bratului barierei automate poate fi folosit si un „pendul” montat articulat in varful bratului – cand bratul coboara, pendului atarna vertical si se sprijina pe carosabil. Aceasta solutie nu ofera sprijin lateral bratului barierei, asa cum ofera furca fixata in carosabil.

Grilaj (gard / gratar) atarnat de brat
La partea de jos a bratului, montat articulat pe brat, poate exista un fel de grilaj care sa nu permita trecerea pe sub bariera, cand aceasta este inchisa. Montarea lui ingreuneaza bratul si necesita reglarea corespunzatoare a arcurilor de contrabalansare.

Garnitura antilovire brat
Este din cauciuc sau EPDM moale, se monteaza la partea de jos a bratului si are rolul de a amortiza socul si de a evita zgarierea capotei masinii, in caz ca bratul barierei auto coboara cand autovehiculul este sub el.

Girofar (lampa de semnalizare cu lumina intermitenta)
Semnalizeaza functionarea barierei, uzual este de culoare galbena si este aprins(a) cand bratul barierei este in miscare.

Set fotocelule de siguranta
Impiedica coborarea bratului barierei cat timp masina se afla sub bratul barierei. Setul poate fi format fin fotocelula-emitator si fotocelula-receptor sau din fotocelula-emitator si un reflector (tip „ochi de pisica”, incolor).

Banda de LED –uri
Se monteaza pe bratul unei bariere auto, ca sa o faca vizibila pe timp de noapte. Tot pt vizibilitate mai buna, exista si sticker –e reflectorizante autoadezive, care se lipesc pe brat.

Baterie de back-up (UPS)
Asigura functionarea barierei un timp, in caz de pana de curent.

Sisteme de racire / incalzire
Unele bariere au incorporate ventilatoare pt racirea motorului (in caz de temperatura ambientala mare si / sau in caz de uz intens) sau sisteme de incalzire a motorului si reductorului, pt. functionare la temperaturi foarte scazute.

Telecomanda
Sistem pentru actionarea de la distanta a barierei, compus din receptor (cu sau fara antena externa) montat in corpul barierei si emitator (telecomanda) cu doua sau patru butoane.

Bucla de inductie
Sistem compus din detector de bucla de inductie (care interpreteaza semnalul de la bucla) montat in corpul barierei si bucla de inductie inglobata in carosabil. Sistemul poate fi folosit la deschiderea sau inchiderea barierei precum si la monitorizarea vehiculului ce trece prin planul barierei.

Sistem recunoastere sunet sirena
Dechide automat bariera, daca detecteaza sunetul sirenei masinilor de interventie (masini de politie, pompieri, ambulanta etc.)

Semafor
In cazul in care o sigura bariera deserveste ambele sensuri de mers si/sau in cazul in care sunt diferite obstructii ce impiedica vizibilitatea, poate fi necesara semarorizarea barierei, astfel incat sa se ordoneze traficul prin bariera.

Barierele automate sunt componente de baza pentru sisteme de parcare si acces auto automatizat si pot fi utilizate intr-o mare varietate de configuratii. Sunt produse versatile, extensibile, le pot fi adaugate module si functiuni suplimentare. Vor mai fi articole despre sisteme ce inglobeaza bariere automate, pe codeus.ro.

Distribuiti: