Studiu de caz: Etansare neconforma la usile sectionale pentru garaje

De fapt, sunt mai multe situatii ce se intalnesc, cel mai adesea, in cazuri diferite, dar o sa incerc sa le grupez aici pe toate. Pana la urma, la limita, se pot intampla toate aceluiasi client (excesiv de) ghinionist. In esenta, etansarea (la vant, apa etc.) este asigurata de garniturile perimetrale (sus, jos, stanga si dreapta) ale usii, precum si de garniturile dintre panourile (sectiunile) usii. Am luat in considerare situatia de montaj in spatele golului, pe perete cu umeri (spaleti) laterali si buiandrug (grinda) la partea de sus. Puteti citi mai mult despre alcatuirea usilor sectionale pentru garaje aici. Componentele principale ale unei usi de garaj sectionale le gasiti in desenul de mai jos:

In urmatoarea imagine gasiti figurate cu rosu-orange zonele in care se amplaseaza garniturile de etansare la o usa sectionala - la pardoseala (jos), la buiandrug (sus), in stalpii laterali (stanga si dreapta) si intre panouri. Au fost figurate si garniturile de etansare ale vitrarilor de tip izolat.

Garniturile au diverse profile (cele din stalpii laterali si de la buiandrug sunt in general lamelare, cea dintre panouri poate fi de tip "bradut", iar cea inferioara este cel mai adesea cu un profil inchis, cu una sau mai multe camere).

Garnituri de etansare la usi sectionale:

Etansarea la partea de jos

La contactul cu carosabilul / pardoseala (pe muchia inferioara a primului panou de jos), usile de garaj sectionale au o garnitura de etansare (de presare), care, in general, are cam 5-6 cm inaltime. Aceasta garnitura are una, doua sau mai multe camere (canale longitudinale) si ar trebui sa fie confectionata dintr-un cauciuc durabil si capabil sa-si pastreze elasticitatea chiar si la temperaturi scazute - un cauciuc dens, lucios, flexibil si elastic chiar si la temperaturi negative.

Profile garnituri de etansare la pardoseala pt. usi sectionale:

La inchiderea usii, garnitura preseaza pe pardoseala atat cat este suficient ca sa etanseze. Daca usa de garaj este montata corect, pentru ca etansarea la partea de jos sa fie buna, este sufficient ca pardoseala (carosabilul) in zona in care calca garnitura inferioara a usii sa fie plana si orizontala. Daca pardoseala este inclinata (nu este perfect orizontala) sau prezinta denivelari pronuntate, garnitura de etansare la pardoseala nu calca bine pe aceasta si, in consecinta, nu etanseaza corect.

Daca denivelarile si/sau inclinarea nu sunt foarte pronuntate, se poate face o corectie la montajul usii si/sau la programarea motorului (in caz ca este o usa de garaj automatizata) - se fac reglajele in asa fel incat garnitura sa preseze mai puternic pe carosabil (pardoseala). Aceasta solutie are dezavantaje, in special atunci cand garnitura inferioara este prevazuta cu optosenzori (muchie de siguranta cu fotocelule - mai multe detalii in articolul despre accesorizarea usilor de garaj): daca usa sta inchisa mai mult timp si e frig afara, deformatiile garniturii devin remanente, iar optosenzorii nu se "vad" unul pe celalalt prin canalul din garnitura si usa nu se poate inchide in modul automat (electric).

Unii producatori pot avea doua solutii pentru usile de acces pietonal inglobate in usile de garaj: usa pietonala cu prag inalt sau usa pietonala cu prag de trecere (uneori numita, impropriu, "usa pietonala fara prag"). La usa de acces pietonal cu prag, garnitura inferioara ese identica cu cea de la usile sectionale de garaj fara usa pietonala. La usa pietonala cu prag de trecere, garniturile sunt lamelare, amplasate inclinat sub pragul subtire al usii pietonale, in acest caz, etansarea la partea inferioara este deficitara, iar carosabilul / pardoseala trebuie sa fie executat impecabil, fara denivelari, inclinari etc.

O solutie buna de prevenire a penetrarii apei in garaj, pe sub usa, este amplasarea unei rigole de scurgere pentru ape pluviale, in exterior, rigola paralela cu usa de garaj:

Aceasta rigola colecteaza apa de ploaie inainte ca aceasta sa ajunga sa intre pe sub usa de garaj. In plus, rigola colecteaza si apa ce se scurge pe exteriorul usii de garaj, in caz ca bate vantul catre usa. O astfel de rigola este esentiala in cazul unui garaj subteran, caz in care toata apa ce se scurge pe planul inclinat (rampa) de acces in garaj curge catre usa de garaj si o mare parte din apa se poate infiltra pe sub usa.

Etansarea in lateral, pe stalpii de ghidare din stanga si dreapta

Toate usile sectionale de garaj ar trebui sa aiba pe stalpii laterali garnituri de etansare pe care se aseaza panourile (sectiunile) usii, atunci cand aceasta este bine inchisa. Usoara inclinare catre interior a sinelor verticale de culisare, instalarea corecta si reglarea atenta trebuie sa asigure etansarea conforma in lateral, pe intreaga inaltime.

Cel mai adesea, problemele de etansare necorespunzatoare pe stalpii laterali apar din trei motive:

  1. Rolele de culisare ale panourilor usii nu sunt reglate corect si panourile nu calca bine pe garniturile stalpilor laterali;
  2. Cei doi stalpi laterali ai usii (ghidajele verticale) nu sunt in acelasi plan;
  3. Stalpii usii nu sunt pozitionati vertical si perfect paraleli unul cu celalalt

Rolele panourilor se pot regla ulterior montajului (daca, in rest, instalarea s-a realizat conform instructiunilor producatorului), dar pozitionarea stalpilor trebuie verificata si corectata in timpul montajului, deoarece corectarea lor dupa finalizarea instalarii poate necesita demontarea partiala a usii.

Etansarea la partea de sus

Ultimul panou al usii (daca numaram incepad de jos) - panoul superior trebuie sa aiba la partea de sus o garnitura (de tip limba sau chiar de tip camera inchisa) care, atunci cand usa este corect inchisa, sa calce pe buiandrug (pe grinda ce delimiteaza golul la partea de sus) uniform, pe toata lungimea sa, pe fatza interioara. Atunci cand usa nu etanseaza bine la partea de sus, vantul patrunde in garaj, iar pe timp de viscol poate intra pulbere de zapada. Ne putem intalni cu etansare defectuoasa sus atunci cand:

  1. Buiandrugul (grinda de deasupra golului) nu este in acelasi plan cu lateralele golului (este retras fata de perete);
  2. Fata interioara a buiandrugului este deviata fata de planul peretelui;
  3. Fetele laterale interioare ale peretelui nu sunt in acelasi plan si s-au folosit cale (distantieri) la montajul stalpilor laterali ai usii - in acest caz, e posibil ca garnitura de sus sa calce bine pe buiandrug pe o anumita lungime, dar sa nu etanseze catre capatul in care s-au folosit distantieri.

Defectele care tin de imperfectiunile golului de montaj si pardoselii trebuie descoperite si luate in considerare inainte de inceperea montajului, astfel incat sa se poata gasi solutia optima de corectare a lor.

Etansarea intre panourile usii sectionale

Avand in vedere ca, daca adunam toate lungimile garniturilor de etansare dintre sectiunile (panourile) usii, putem obtine chiar o lungime mai mare decat a tuturor garniturilor de pe perimetrul usii (garnitura de jos, garnitura de sus si cele doua garnituri de pe stalpii laterali), putem considera ca etansarea dintre panouri este cel putin la fel de importanta ca etansarea de pe marginile usii sectionale. Aici ar fi doua aspecte mai importante de semnalat:

  1. Calitatea panourilor si exactitatea cu care au fost proiectate si realizate de catre producator - in cazul usilor realizate din componente provenite de la mai multi producatori diferiti pot aparea probleme de calitate;
  2. Cat de corect se realizeaza imbinarea intre doua panouri invecinate: panourile sunt legate unul de celalalt prin balamale, iar daca acestea sunt descentrate sau montate inexact pot departa panourile unul de celalalt, iar garniturile dintre panouri nu mai etanseaza corect. Unele balamale sunt reglabile si se pot face ajustari, dar este de dorit ca gaurile date in panouri pentru suruburile care fixeaza balamalele sa fie exact in pozitia in care trebuie sa fie (de preferat, panourile sa vina pre-gaurite din fabrica).

Etansarea vitrarilor

Bineinteles ca, in cazul usilor de garaj cu vitrari, este importanta modalitatea prin care vitrarea este inglobata in panou (rama vitrarii) si modul in care geamul este inglobat in rama. Fie ca imbinarile sunt rigide, dar cu sicane, fie ca se folosesc garnituri elastice, ele trebuie sa impiedice circulatia aerului (vantului) si patrunderea apei de ploaie si/sau a zapezii in garaj.

Aspectele enumerate mai sus, referitor la etansarea corecta a usilor sectionale de garaj nu acopera toate situatiile ce pot aparea in realitate, dar sunt cele mai comune probleme cu care va puteti intalni. Pe www.codeus.ro gasiti articole, despre usi si sisteme de acces, care va pot ajuta sa faceti alegerile corecte si sa evitati neplaceri sau probleme grave.

Distribuiti: