Norme si principii de proiectare pentru alegerea elementelor potrivite de tehnica de incarcare pentru posturi andocare camioane, la depozite, centre logistice, proiecte industriale si comerciale.
Gasiti articole despre usi, studii de caz si infografice pe codeus.ro

CITITI
Analizati si alegeti in perfecta cunostinta de cauza

ANALIZATI
Solicitati consultanta specializata pentru proiecte complexe

CONSULTATI
Cumparati produse si servicii de calitate din cea mai buna sursa, la pretul corect

CUMPARATI

Tehnica incarcare - proiectare post andocare

Proiectarea unui post de andocare pentru camioane si alte autovehicule de transport marfa (numit si statie de andocare, statie de incarcare, terminal de andocare sau terminal de incarcare) trebuie facuta cu atentie, luandu-se in considerare mai multe aspecte si cerinte specifice ale fiecarui proiect. Indiferent de valoarea investitiei, fie ca este vorba de tehnica de incarcare - descarcare pt. unul sau doua posturi de andocare ale unui depozit mic, fie ca este vorba de un centru logistic mare cu zeci de statii de andocare camioane, identificarea corecta a elementelor necesare de tehnica de incarcare/descarcare (prescurtat i/d, in continuare) si proiectarea judicioasa sunt imperative. Fiind vorba de valori mari ale echipamentelor, proiectarea incorecta poate implica niste cheltuieli foarte mari in sarcina beneficiarului, in cazul unor probleme, greseli sau disfunctionalitati ce se fac simtite abia dupa realizarea proiectului.

In principiu, o statie de andocare camioane functioneaza astfel:

In faza de proiectare, trebuie explorate toate solutiile disponibile si trebuie identificate exact nevoile specifice ale fiecarui proiect, acesta fiind primul pas in corelarea solutiilor de tehnica de incarcare alese, cat mai exact, cu nevoile beneficiarului.

Elemente uzuale de tehnica de incarcare

Un post de andocare autovehicule de marfa are niste componente de baza, care, de-a lungul timpului si-au dovedit utilitatea:

In mare, sunt doua situatii ce pot aparea, doua mari categorii (fiecare cu subcategoriile ei) de proiecte ce necesita tehnica de incarcare:

Proiecte cu destinatie clar definita

Aici s-ar incadra acel beneficiar care stie exact ce fel de marfa manipuleaza si ce mijloace de transport descarca si incarca la posturile sale de andocare; pot fi proiecte mici sau mari (centre logistice), avand in comun faptul ca cerintele lor referitoare la tehnica de andocare nu se schimba in timp. In aceste cazuri, proiectarea posturilor de andocare depinde de mai putine variabile si se face mai usor. Daca, de exemplu, beneficiarul incarca si descarca acelasi tip de marfa, ambalata pe europaleti, cu inaltime constanta, iar marfa este transportata de un anumit tip de camioane, proiectarea unei statii de andocare este minimala si se poate face usor.

Proiecte adaptabile

Sunt beneficiari de proiecte de investitii care construiesc spatii de depozitare sau centre logistice in scopul de a le inchiria. Astfel, in faza de proiectare a constructiei, nu se cunosc exact cerintele specifice de tehnica de incarcare. In cazul unor depozite si centre logistice mari care urmeaza sa fie inchiriate pe zone, la diferiti clienti, proiectarea ar trebui sa asigure flexibilitatea si adaptabilitatea statiilor de andocare la nevoile fiecarui tip de client.
De exemplu, daca este vorba de un depozit ce va fi inchiriat, pe zone, mai multor clienti, iar fiecare dintre acestia manipuleaza tipuri diferite de marfa, pe care o transporta cu tipuri diferite de autovehicule de transport marfa, proiectarea corecta a statiilor de andocare devine o provocare serioasa.

La ambele tipuri de proiecte de investitie, o proiectare corecta de tehnica de incarcare trebuie sa tina seama de aspectele enumerate in continuare.

Inainte de orice, trebuie pornit de la premisa ca rolul unor echipamente de tehnica de incarcare este de a reduce costurile operatiunilor de incarcare-descarcare si ca, desi echipamentele pot parea scumpe la prima vedere, ele se vor amortiza rapid si vor scadea drastic costurile acestor operatiuni, mai ales cand frecventa acestor operatiuni este mare.

Evaluarea necesitatilor unei statii de incarcare presupune:

a. Tipul vehiculelor si numarul lor

Cele mai importante informatii de care avem nevoie sunt latimea platformei camionului si inaltimea platformei camionului (fata de carosabil). Referitor la inaltimea podelei camionului, este bine sa cunoastem limitele intre care aceasta variaza (camion gol si camion incarcat la capacitatea maxima).
Numarul (si frecventa) camioanelor ce trebuiesc incarcate / descarcate sunt parametri foarte importanti in stabilirea numarului de statii de incarcare necesare la un depozit.

b.Destinatia cladirii

Fie ca este vorba de o fabrica sau alta facilitate de productie, de un depozit obisnuit sau de un depozit frigorific, sunt anumite infromatii ce trebuie cunoscute:

c. Zonele adiacente cladirii

Bineinteles, proiectarea unui terminal de andocare trebuie sa tina cont de modul in care camionul andocheaza (perpendicular pe cladire sau intr-un anumit unghi), deci trebuie stabilite traseele camioanelor in zonele adiacente cladirii. De asemeni, trebuie vazut daca este necesara intoarcerea camioanelor si daca exista spatiu suficient pentru aceasta.

Poate fi luat in considerare la proiectare si faptul ca, la un camion cu volan pe stanga, soferului ii este mai usor sa vireze in marsarier camionul in sensul acelor de ceasornic si are vizibilitate mai buna asa.

Terminal andocare - spatii necesare

Intre axele a doua statii andocare alaturate trebuie sa existe o distanta de minimum 4 m (4000 mm). O statie de andocare nu va fi plasata la o distanta mai mica de 2,8 m (2800 mm) de coltul cladirii.
Usa industriala sectionala sau tip rulou va avea o latime de 2500 - 3000 mm si o inaltime de 2700-3000 mm. Dimensiunile usii vor fi corelate cu gabaritul mijloacelor de i/d incarcate cu marfa si vor fi corelate si cu dimensiunile burdufului de etansare.
In cazul in care este necesar sa andocheze si camioane cu platforma hidraulica (tailboard), sub rampa de egalizare trebuie prevazuta o fanta de 3000-3300 mm latime:
Distante intre statii andocare camioane

Aspecte constructive - cladirea

Platforma de incarcare a cladirii este recomandat sa fie putin mai sus decat podeaua camionului. Ca principiu de baza, diferenta de inaltime intre platforma de incarcare a depozitului si podeaua camionului trebuie sa fie cat mai mica. In cazul in care la acelasi terminal se incarca / descarca tipuri diferite de vehicule, cu inaltimi de podea diferite, se va lua ca referinta de proiectare o inaltime medie. Daca diferenta de inaltime a podelei la tipuri diferite de vehicule este mare (poate varia intre 700 - 1600 mm), se vor proiecta alei de acces camioane la inaltimi diferite, grupand tipurile de vehicule.
Breteaua (aleea) de acces a camionului la terminal trebuie sa ofere suficient spatiu pt andocarea in siguranta si cu usurinta. Zona pe care stationeaza camionul la i/d trebuie sa aiba o panta de la hala catre exterior (de minim 1%) si sa aiba o lungime de aproximativ 18 m (pt. camioane fara remorci articulate). Daca aleea de acces se executa sub nivelul carosabilului curtii, panta de acces trebuie sa fie de 7-10%, in functie de tipul de cuplare a remorcii la capul tractor al camionului.
In cazul in care cladirea este prevazuta cu o copertina sau o pasarela pe fatada, inaltimea la care este plasata aceasta trebuie corelata cu inaltimea camionului (ar trebui plasata la cel putin 4.75 m inaltime fata de carosabilul aleii de acces a camionului).
Alimentarea electrica a rampei de egalizare si a burdufului de etansare gonflabil (daca este prezent) trebuie luata in considerare, conform specificatiilor producatorului.

Aspecte constructive - camioane

Desi producatorii incearca sa respecte niste standarde, exista o varietate destul de mare de autovehicule de transport marfa si, implicit, o gama destul de mare de latimi de podea, de inaltimi ale podelei si de inaltime totala a vehiculului.
In general, latimea podelei camioanelor variaza intre 2450 si 2600 mm (2,45 - 2,6 m). Dubele mici de transport marfa pot avea o latime a podelei de 1400 - 1700 mm.
Inaltimea podelei are variatii mai mari si se inscrie intre 600 si 1600 mm. Camioanele cele mai des intalnite au o inaltime a podelei de 1100 - 1300 mm si, in general se socoteste o valoare medie de 1200 mm.
Inaltimea podelei camioanelor frigorifice variaza intre 1300 si 1500 mm (1.3 - 1.5 m).
Inaltimi podea camioane si dube

In functie de capacitatea (volumul) de transport si de diametrul rotilor, inaltimea totala a camioanelor este de 3300 - 4200 mm. Trebuie luat in considerare faptul ca multe camioane moderne au suspesie pe perne de aer, care se pot umfla / dezumfla dupa necesitati - in consecinta, inaltimea podelei poate fi modificata.
Dubele mici de livrare au o inaltime totala cuprinsa intre 2800 si 3200 mm.

Aspecte constructive - utilaje incarcare

Fie ca este vorba de transpalete (manuale sau electrice), motostivuitoare (electrice sau diesel), carucioare de marfa sau alte mijloace de transport marfa, utilajele de incarcare si descarcare ce vor fi folosite trebuie luate in calcul la proiectarea statiilor de incarcare camioane. Deoarece exista o varietate foarte mare, nu voi specifica aici dimensiuni de gabarit, ci doar cateva intrebari si principii de calcul si evaluare:
1. Ce tipuri de utilaje / mijloace de incarcare vor fi folosite?
2. Ce tip de role / roti au acestea?
3. Care este panta (inclinarea) maxima la care pot fi utilizate corect?
4. Care este ecartamentul rotilor / rolelor?
5. Care este latimea maxima a utilajului (cu si fara marfa)?
6. Care este inaltimea maxima a utilajului (cu si fara marfa)?
7. Care este greutatea proprie a utilajului?
8. Care este capacitatea maxima de incarcare a utilajului (sarcina maxima admisibila)?
9. Trebuie tinut cont ca manipularea eficienta a marfii inseamna atat cantitate maxima transportata la un drum, cat si descarcarea / incarcarea cat mai rapida.

Intrebarile si principiile enuntate mai sus directioneaza proiectantul catre estimarea corecta a dimensiunilor echipamentelor de tehnica de incarcare si integrarea lor in proiectul cladirii.

Exemplu:

In caz de proiectare terminal andocare pentru camioane obisnuite, la un depozit cu inaltimea platformei de incarcare de 1200 mm (1.2 m), se pot utiliza:

In cazul in care se preconizeaza ca la o statie de andocare sa se incarce / descarce atat camioane (TIR), cat si dube mici de livrare, vor fi necesare o rampa de egalizare mai complexa, precum si un burduf de etansare accesorizat, mai adaptabil.

Unele proiecte, precum depozite frigorifice (de congelare sau refrigerare), depozite de legume si fructe, abatoare si depozitele de carne neambalata etc., pot avea cerinte speciale (de igiena, de izolare termica, de sine conveioare etc.) la echipamentul de andocare. In cazul acestor proiecte, proiectarea statiilor de incarcare se va face luand in considerare toate cerintele proiectului, iar echipamentele statiilor de andocare vor fi alese in consecinta.

Accesorii tehnica incarcare

Orice terminal de descarcare-incarcare trebuie sa aiba cel putin un set de tampoane din cauciuc (buffers) de buna calitate, care absorb socurile generate de fiecare data cand un camion andocheaza la cladire.

Accesorii recomandate:

- Ghidaje de roti, care ajuta camionul sa se alinieze corect, la andocare. Ca alternativa economica (dar nu la fel de eficienta) la ghidaje, se pot folosi marcaje (benzi) albe sau galbene, pe carosabil;
Accesorii tehnica incarcare - distante ghidaje roti camion
Distanta libera dintre ghidaje trebuie sa fie de 2600 mm si acestea se amplaseaza la o distanta de 2400 - 2600 mm de soclul halei.
- Interconditionare intre usa industriala si rampa de egalizare - nu permite operarea rampei, daca usa nu este complet deschisa;

Accesorii siguranta si functionare:

- Imobilizator de roti (gen sabot), cu sau fara fotocelula - se aseaza la roata camionului de catre sofer sau de catre operatorul uman al statiei de andocare;
- Imobilizator automat de roti - se declanseaza automat, la andocarea camionului si-i blocheaza roata;
- Senzor de prezenta in tamponul de cauciuc - "simt" cand camionul a andocat si permit actionarea rampei de egalizare si a usii;
- Semafoare - semnalizeaza la care dintre terminalele de incarcare poate andoca urmatorul camion;
- Lampa iluminare cu brat articulat / telescopic - lumineaza interiorul camionului;
- Sistem drenare apa burdufuri de etansare - scurgerea controlata a apei de ploaie, astfel incat sa nu se scurga prin spatiul dintre camion si burduf.

Casute andocare

In unele situatii (la renovari sau in cazul in care camioanele nu pot andoca perpendicular pe cladire) se pot folosi asa-numitele casute de andocare (loading houses). Sunt niste incinte pe structura metalica, adiacente halei si fixate de fatada si soclul cladirii, care inglobeaza toate elementele terminalului de incarcare: rampa (instalata pe un podest / piedestal), burduful de etansare (instalat pe suprastructura podestului) si usa industriala (montata la intrarea in casuta sau la intrarea in hala).
Casuta andocare camioane

Casuta de andocare se poate fixa perpendicular pe hala sau sub un anumit unghi (de 30, 45 sau 60 de grade). Fixarea in unghi poate fi folositoare in cazul in care nu exista spatiu suficient pt. andocarea camioanelor perpendicular pe fatada cladirii:
Unghiuri casute andocare camioane

Fie ca este vorba de un proiect de investitii nou, proiectat si construit de la zero sau de renovarea unei cladiri existente, faza de proiectare statii andocare camioane si alegerea corecta de echipamente de tehnica incarcarii prezinta importanta maxima si trebuie facute corect. Gasiti, pe codeus.ro si articole referitoare la statii de andocare sau la rampe de egalizare si vor fi si alte articole despre tehnica de incarcare.

Distribuiti: