Tehnica de incarcare pentru depozite, centre logistice, proiecte industriale si comerciale: rampe de egalizare.
Prezentare introductiva si generalitati rampe egalizare pentru camioane, dube si furgonete. Tipuri uzuale, alcatuire, mod de functionare, informatii utile.

Gasiti articole despre usi, studii de caz si infografice pe codeus.ro

CITITI
Analizati si alegeti in perfecta cunostinta de cauza

ANALIZATI
Solicitati consultanta specializata pentru proiecte complexe

CONSULTATI
Cumparati produse si servicii de calitate din cea mai buna sursa, la pretul corect

CUMPARATI

Rampe egalizare - generalitati

Rampa de egalizare, numita si egalizator de rampa, are rolul de a conecta si a egaliza diferentele de nivel dintre platforma de incarcare (nivelul pardoselii depozitului) si podeaua camionului in care se incarca sau din care se descarca marfa. Pe rampa egalizatoare circula motostivuitorul, transpaletul (transpaleta), caruciorul de marfa sau alte mijloace mecanice de manipulare si transport marfa paletizata sau ambalata.

Alcatuirea si clasificarea rampelor de egalizare

In general, o rampa egalizare este alcatuita din platforma (cea pe care circula mijloacele mecanizate de manipulare a marfii), limba (cea care se sprijina pe podeaua camionului), structura portanta (leaga platforma rampei de structura cladirii) si sistemul de actionare al rampei: manual, mecanic, electro-hidraulic (pompa hidraulica, furtunuri hidraulice, cilindri hidraulici) etc.

Sunt mai multe criterii care permit clasificarea egalizatoarelor de rampa:

a. Clasificare - material

Fiind vorba robustete si solicitari mecanice insemnate, subansamblul mecanic al rampelor de egalizare este produs din metal si poate fi din otel, din aluminiu sau din combinatie de elemente din otel si aluminiu.

b. Clasificare - mod actionare

Rampe de egalizare manuale (rampe cu actionare manuala), numite si platforme de incarcare sau poduri de incarcare - sunt varianta cea mai simpla si cea mai economica in vederea usurarii incarcarii / descarcarii camioanelor. Sunt alcatuite din platforma (podul peste golul dintre depozit si camion) si limba (buza) rampei care calca pe podeaua camionului. Limba este prinsa articulat de platforma, iar rampa fie se lasa, din pozitia verticala de repaus, fie se extinde articulat catre camion.

Pt. usurarea actionarii, rampa de egalizare manuala are un arc lamelar elicoidal sau o baterie de arcuri de tractiune care compenseaza o mare parte din greutate, usurand operarea. La unii producatori, exista posibilitatea reglarii tensiunii arcurilor, ca sa compenseze slabirea lor, in timp. De cele mai multe ori, actionarea unei rampe manuale de egalizare se face cu ajutorul unei parghii (levier). Rampa manuala poate fi fixata in soclul cladirii (caz in care deserveste un singur post de andocare) sau poate glisa stanga-dreapta pe o sina de glisare prinsa in soclul cladirii (caz in care poate deservi mai multe posturi de andocare). Rampele manuale cu glisare pe sina pot fi intalnite mai des la platformele de incarcare a vagoanelor de cale ferata, dar se folosesc si la statii de andocare pentru camioane.

Rampe de egalizare electro-hidraulice (din categoria rampe egalizare automate) - rampa are un agregat hidraulic (pompa hidraulica alimentata electric, furtunuri hidraulice, cilindrii hidraulici, supape de siguranta etc.) care, la comenzile date dintr-un panou de comanda electronic ridica platforma rampei, extind limba, asigura asezarea lina a limbii pe podeaua camionului si retrag rampa in pozitia de repaus dupa incarcarea / descarcarea camionului.

Cel mai des intalnit model de rampa de egalizare electrohidraulica este cel la care fiecare rampa are propriul agregat hidraulic, dar exista si producatori care pot livra sisteme cu un agregat hidraulic ce deserveste doua rampe.

Rampe de egalizare pneumatice (cu aer comprimat) - d.p.d.v. mecanic, sunt alcatuite asemanator cu cele electro-hidraulice, diferenta fiind ca ridicarea platformei rampei se face prin umflarea unor perne pneumatice, iar etinderea limbii rampei se face mecanic, printr-un sistem de lanturi si parghii.

Rampe de egalizare mecanice - alcatuirea este asemanatoare cu cea a rampelor hidraulice, dar nu au componente electrice si/sau hidraulice. Operatorul uman elibereaza un mecanism de arcuri si parghii care ridica rampa; camionul trage la gura de andocare; rampa este coborata pe podeaua camionului; dupa terminarea descarcarii, operatorul uman elibereaza iar mecanismul ce ridica rampa, camionul pleaca si rampa este coborata in pozitia de repaus. Este un model de rampa foarte rar intalnit, care are avantajele si dezavantajele sale.

c. Clasificare - capacitate portanta

Capacitatea portanta a unei rampe de egalizare este capacitatea ei de a prelua sarcinile statice si dinamice data de utilajele de incarcat / descarcat ce transporta marfa in/din camion. Practic, este greutatea la care rampa rezista fara a se deforma si fara a ceda.

Rampe de egalizare usoare - destinate incarcarii / descarcarii de marfa paletizata / ambalata cu ajutorul transpaletilor manuali, al carucioarelor, liselor etc. Au capacitate portanta de 1-2 tf (tone forta) / 10-20 kN (kilo-Newtoni). Sunt cu actionare manuala, din aluminiu, otel, sau combinatie (platforma din otel si limba din aluminiu), au lungimi intre 600 mm si 1,5 m (deci plaje reduse de egalizare) si latimi de 1 - 1,5 m. Sunt si variante de 3 sau 4 tf capacitate portanta si latimi ceva mai mari, care pot suporta si transpaleti electrici pentru incarcare / descarcare.

Rampe de egalizare mediu-grele - sunt cele mai des folosite au capacitate portanta de 60 kN ( 6 tf) si permit utilizarea motostivuitoarelor (cu motoare electrice sau termice). Exista si variante manuale cu 6 tf capacitate portanta, dar sunt foarte rare. Cel mai adesea, sunt electro-hidraulice sau pneumatice si pot avea latimi de 2 - 2,5 m si lungimi de pana la 4 m (care permit plaje de egalizare mai mari). Lungimea cea mai des folosita este de 2,5 m.

Rampe de egalizare grele - pot avea capacitati portante de 10 tf sau chiar 20 tf si sunt rar utilizate, fiind intalnite in special in cazul facilitatilor de productie de mecanica grea (piese metalice mari si foarte grele). Ca mod de actionare, nu pot fi mecanice sau cu actionare manuala.

d. Clasificare - tipul camionului

In afara de camioanele de 20-22t (podea de 12-13 m lungime si 2,5 m latime) si a camioanelor de 7,5t (podea de 6 m lungime), care au inaltimi ale podelei apropiate, exista si camioane de 3,5 t, precum si o gama larga de dube si furgonete de marfa, la care inaltimea si latimea podelei pot varia foarte mult.

Conform normei europene EN 1398, panta maxima acceptata (inclinarea maxima platformei rampei de egalizare, ca sa permita circulatia usoara a mijloacelor mecanizate de incarcare - descarcare pe roti si role) este de 12,5% sau aproximativ 7 grade (sexagesimale). Limitarea unghiului de inclinare leaga direct lungimea rampei de capacitatea sa de egalizare (diferentele maxime pe care le poate compensa deasupra si dedesubtul pozitiei de repaus).

O rampa automata electrohidraulica de 2 m latime si 2,5 m lungime poate deservi camioane de 20t si de 7,5t. Pt camioane mici, dube si furgonete sunt necesare rampe cu plaja de egalizare mai mare, deci mai lungi, dar si cu limba mai ingusta. De obieci, la posturile de andocare ce deservesc mai multe tipuri de autovehicule de transport se folosesc rampe multifunctionale, adaptabile, cu lungimi mari si limba segmentata. Le voi detalia intr-un articol separat.

e. Clasificare - limba rampei

Din acest punct de vedere, rampele electrohidraulice de egalizare sunt de doua tipuri: cu limba (buza) pivotanta (articulata sau rabatabila) si cu limba telescopica (culisanta sau glisanta). Rampa cu limba pivotanta este cea mai des folosita, dar lungimea limbii este limitata la 400-500 mm. Rampa cu limba telescopica are avantajul ca limba poate avea chiar si 1000 sau 1200 mm lungime - un avantaj important in cazul unor proiecte de depozite mai speciale. Le voi detalia in alt articol.

Rampele actionate manual de tip "pod" au limba articulata (pivotanta).

Rampa de egalizare este componenta principala a unei statii de andocare camioane, deci trebuie tratata cu maxima atentie, atat in faza de proiectare a constructiei, cat si in fazele de montaj si exploatare. Vor fi pe codeus.ro mai multe articole despre rampe, tehnica de incarcare, accesorii zone andocare si despre norme de proiectare statii andocare camioane pentru centre logistice, depozite, facilitati de productie, centre comerciale etc.

Distribuiti: