Categorii parcari subterane
In functie de numarul de autoturisme (locuri de parcare), se considera 4 tipuri de parcari subterane:
Locuri parcare | Tip parcare subterana |
---|---|
11 - 100 | P1 |
101 - 300 | P2 |
301 - 1.000 | P3 |
peste 1.000 | P4 |
In functie de tipurile de mai sus, normativele de proiectare parcari subterane stabilesc regulile ce trebuie urmate la proiectarea parcarilor. De exemplu, este normat numarul de "accesuri" (si fire de acces), astfel:
Tip parcare | Nr. fire de acces autoturisme, observatii |
---|---|
P1 | Un acces cu un fir acces, cu semaforizare |
P2 | Un acces cu doua fire de acces. Tot doua fire se accepta si la parcari P3 cu personal specializat ce parcheaza autoturismele |
P3 | Un acces cu doua fire plus un acces cu un fir |
P4 | Doua accesuri cu cate doua fire plus un acces cu un fir |
Usi acces parcari subterane
Orice usa acces garaj colectiv trebuie sa indeplineasca niste cerinte esentiale:- sa fie o usa fiabila, capabila de un numar mare de cicluri inchis/deschis;
- sa fie o usa cu deschidere rapida, astfel incat timpul de asteptare la intrare si iesire sa fie scurt;
- sa asigure o buna izolare termica si o buna etanseitate la ploaie si vant (in cazul parcarilor subterane incalzite si zonelor de intrare expuse intemperiilor);
- sa aiba o automatizare fiabila, capabila de functionare in regim intens (chiar de functionare continua, fara pauze, in anumite perioade);
- sa poata accepta optiuni si accesorii suplimentare: sisteme de siguranta (fotocelule de siguranta, bucle de inductie, radare, muchie de siguranta etc.), semafoare, comanda de la distanta, deschidere automata in caz de incendiu, vitrari, grile de ventilatie;
- sa poata fi integrata estetic, d.p.d.v. arhitectural, in fatada cladirii (ca model, culoare, elemente de accent etc.);
- sa poata fi produsa cu latime mare - la intrarea in parcari subterane cu doua fire de acces, poate fi necesara o deschidere de 5000 mm (5 m) sau chiar mai mult;
- sa nu necesite spatii de montaj mari (deasupra golului, in stanga si in dreapta lui, in adancime, pe tavan etc.).
Usi sectionale parcari subterane
Usi sectionale se utilizeaza des ca usi acces parcari subterane si, daca sunt corect alese, sunt usi foarte bune pentru parcari colective. Gasiti pe codeus.ro un articol detaliat despre
usi sectionale industriale.

O usa sectionala industriala de buna calitate va asigura o izolare termica foarte buna, o buna etansare la apa si vant, va avea o functionare lina si silentioasa (daca este montata corect). In plus, pt. a fi potrivita ca usa de garaje colective, ar trebui dotata suplimentar cu:
- role speciale, cu frictiune redusa (eventual role duble) - care maresc fiabilitatea usii si contribuie si la o viteza mare de deschidere;
- arcuri torsiune speciale (capabile de peste 200.000 cicluri inchis-deschis). O usa sectionala industriala de acces in parcare P2, cu 200 de locuri de parcare, poate face intre 300 si 600 cicluri pe zi. Sa zicem 2500 cicluri pe saptamana sau 125.000 cicluri pe an. Asta inseamna ca arcurile ar rezista mai putin de doi ani (perioada de garantie uzuala in UE).
- un sistem de sine de culisare cu spatii de montaj reduse;
- un motor cu functionare continua - 100 % ED (mai multe detalii gasiti in articolul usi sectionale industriale). Un motor cu ciclu functionare-repaus de 30% sau 40%, daca este suprasolicitat (de exemplu, la o parcare colectiva de bloc de locuinte, dimineata, cand toata lumea pleaca la serviciu), daca se supraincalzeste, intra in autoprotectie si se opreste - pana cand se raceste, usa nu functioneaza.
- un panou de comanda capabil de viteze mari de deschidere si cu functie soft start/stop - in combinatie cu role speciale, acesta poate asigura viteze de deschidere de 50-70 cm/s; in plus, sa existe optiunea de programare cu "timer" la inchidere (autoinchidere automata);
- grila fotocelule de siguranta sau 1-2 perechi de fotocelule de siguranta;
- muchie de siguranta (safety edge) in garnitura inferioara;
- eventual, bucle de inductie, ca elemente de siguranta ori pentru inchidere / deschidere.
Daca nu este suficienta viteza de 0,5-0,7 m/s, pe care o pot asigura aceste usi sectionale parcari subterane, se poate opta pentru usi rapide.
Usa rapida sectionala - functionare:

Usi rapide parcari subterane
Atunci cand avem nevoie de viteze foarte mari de deschidere, putem opta pentru usi rapide. Acestea pot avea viteze de deschidere mari, de 1.5 m/s, 2.5 m/s sau chiar 3 m/s. si pot fi usi flexibile rapide de exterior sau usi rapide rigide: rulouri rapide sau usi sectionale rapide. Cele flexibile nu vor avea performante prea bune de izolare termica, insa asigura inchiderea parcarii si limitarea circulatiei aerului. Ca elemente de siguranta si activare, se vor dota la fel ca usile sectionale pt. parcari colective. Cititi mai multe detalii in articolul
usi industriale rapide.
Usi basculante si glisante pt. parcari colective
Un alt tip de usi acces parcari subterane ce castiga teren sunt asa-numitele usi basculante pt. parcari colective. Ca principiu de functionare sunt similare cu binecunoscutele usi basculante de garaj rezidential, insa aici se opreste asemanarea, deoarece usile basculante de parcari mari sunt construite sa fie fiabile si robuste, capabile sa reziste cu succes la viteze de deschidere mari si numar mare de cicluri inchis - deschis. Cel mai adesea, sunt neizolate termic si exista si variante cu blatul usii perforat, pentru aport de aer. Cu acelasi tip de blat (neizolat sau perforat), se produc si usi glisante acces parcari colective, acestea avand dezavantajul principal ca necesita un spatiu mare in lateral, pentru a glisa, la deschidere.
Ca si celelalte usi parcari subterane, orice usi basculante sau glisante de acces in garaje colective vor avea automatizari si panouri de comanda capabile de viteze mari de deschidere, numar mare de cicluri, functionare fara intrerupere si posibilitate de extensie (accesorizare) cu sisteme de deschidere automata, dispozitive de siguranta, sisteme de evacuare a fumului (RWA) certificate.
Usi rulou parcari subterane
Ca usi garaje colective putem intalni si rulouri (usi industriale tip rulou). Au perfomante reduse de izolare termica si viteze de deschidere mici (daca nu sunt rulouri rapide), de aceea sunt utilizate de obicei ca usi rulou pentru garaje rezidentiale si mai rar ca usi acces parcari subterane. Totusi, putem intalni usi industriale tip rulou ca usi pt. garaje colective, in combinatie cu bariere automate. Usa tip rulou se deschide la inceputul zilei si ramane deschisa, iar bariera automata preia traficul auto; la sfarsitul zilei, usa rulou se inchide. -Solutia este viabila la centre comerciale, cladiri de birouri, stadioane, institutii publice, dar nu este potrivita la blocuri de locuit. In loc de rulou cu lamele pline, se poate folosi un rulou-grilaj, ce asigura inchiderea pe timpul noptii si, in plus, aport de aer.
Bariere auto parcari colective
In combinatie cu o usa sectionala obisnuita sau o usa tip rulou, bariera automata face fata cu succes la valori mari de trafic auto. Barierele auto pt. parcari colective sunt usoare, fiabile, proiectate si produse pentru a rezista la un numar mare de cicluri, cu sisteme de siguranta ce le fac potrivite ca solutii de control acces in parcari colective. Informatii suplimentare, in articolul bariere automate.

Deoarece parcarile subterane au plafonul destul de jos, barierele automate folosite vor fi de tipul bariera auto cu brat articulat.
Usi antifoc parcaje subterane
Conform Normativului de securitate la incendiu a parcajelor subterane pentru autoturisme, in cazul parcarilor subterane cu suprafete mari, acestea trebuie impartite in compartimente, astfel:- parcajele subterane cu sprinklere de stingere a incendiului se separa in compartimente de maximum 6.000 mp;
- parcarile fara sprinklere se separa in compartimente de maximum 3.000 mp.
Aceste compartimente trebuie sa fie complet inchise in caz de incendiu, cu pereti despartitori rezistenti la foc EI60 (etanseitate si izolare termica 60 minute). In golurile din acesti pereti prin care, in conditii normale, trebuie sa circule autoturismele, se prevad, de obicei, usi glisante rezistente la foc.

Aceste usi glisante antifoc sunt permanent deschise si se inchid doar la declansarea alarmei de incendiu.
In loc de usi glisante antifoc, se pot monta cortine rezistente la foc, cu conditia sa fie din clasa de protectie la foc "EI" (etansare si izolare) si nu din clasa de protectie la foc "E". Exista si sisteme de cortine rezistente la foc "EI", compuse din cortina rezistenta la foc "E" si instalatie de sprinklere (pe o parte a cortinei sau pe ambele parti) - acestea sunt sisteme mai complexe si mai dificil de montat in parcarile ce nu sunt dotate cu instalatie de sprinklere pt. incendiu.
Golurile de pe traseele pietonale din parcarea subterana se protejeaza cu usi rezistente la foc, pe balamale (pivotante), din clasa de protectie la foc "EI".
Usi evacuare parcari subterane
La fiecare nivel, parcajele subterane vor avea cai de evacuare a utilizatorilor (oamenilor), astfel incat acestia sa poata parasi parcarea in cel mai scurt timp, in caz de incendiu. Aceste cai de evacuare trebuie sa ajunga in exterior, direct sau prin culoare protejate la foc. In peretii aflati pe caile de evacuare se vor monta usi de evacuare in caz de urgenta.
De obicei, ca usi de evacuare din parcari subterane se utilizeaza usi metalice.
Dimensiuni usi parcari subterane
In afara de dimensiunile minime impuse de circulatia corecta autoturismelor sau a persoanelor, normele de securitate la incendiu impun niste dimensiuni minime pentru diferitele tipuri de usi pt. parcari subterane:
- usa acces auto in parcari subterane - cel putin un drum carosabil de acces in parcarea subterana trebuie sa permita accesul autospecialelor de interventie ale pompierilor, in caz de incendiu;
- usi glisante rezistente la foc si cortine rezistente la foc, montate in parcare: este normata inaltimea libera minima a circulatiilor auto din interiorul parcajului la 2,15 m (215 cm);
- usi evacuare parcari subterane - latimea minima a usilor montate pe caile de evacuare va fi de 90 cm (0,90 m), iar inaltimea minima de 210 cm (2,10 m).
Evacuare fum si gaze parcari subterane
La parcaje subterane pt. autoturisme e obligatoriu sa se asigure evacuarea fumului si gazelor fierbinti, in caz de incendiu. Fie ca este facuta prin tiraj natural-organizat sau prin tiraj mecanic, evacuarea fumului la incendiu presupune posibilitatea de a se asigura aport de aer proaspat, din exterior, in caz de incendiu.
Extrase din Normativul de securitate la incendiu a parcajelor subterane pentru autoturisme:
- gurile de admisie a aerului prin tiraj natural-organizat se dispun la partea inferioara a fiecarui nivel de parcare, iar gurile de evacuare a fumului se dispun la partea superioara a nivelului de parcare;
- debitul admisiei mecanice a aerului trebuie sa fie 75% din debitul de fum evacuat, cu o toleranta de +/- 10%;
- gurile de admisie a aerului se monteaza la partea inferioara a spatiului care se desfumeaza, cu partea lor superioara la maximum 1 m de pardoseala;
- usile directe spre exterior sunt considerate admisii de aer;
- la parcari subterane ce admit accesul autoturismelor cu instalatie GPL, este obligatorie prevederea instalatiei de ventilare mecanica, ce va asigura un debit de 0,003 mc/s pentru fiecare metru patrat de suprafata utilizata pt. parcarea si circulatia autoturismelor alimentate si cu GPL.
Din cele de mai sus, reiese ca orice usi de acces direct in parcarea subterana pot fi alese, dimensionate si accesorizate astfel incat sa contribuie la scenariul de evacuare fum si gaze din parcaje subterane, in caz de incendiu.
Daca sunt usi metalice pietonale, pe balamale, pot fi prevazute cu grile de ventilatie sau dotate cu sisteme de deschidere automata pentru admisie de aer in caz de incendiu.
Daca sunt usi sectionale, usi basculante sau usi glisante de acces in parcari colective, pot avea panouri cu plasa de otel sau tabla perforata, care permit admisia de aer si cand usa este inchisa. Daca este foarte importanta izolarea termica a parcarii (in zone cu climat nefavorabil, de exemplu), usa de acces in parcarea subterana poate fi plina, izolata termic, insa automatizarea usii va fi dotata astfel incat sa asigure deschiderea automata in caz de incendiu, in sistem "fail safe" (chiar daca se intrerupe alimentarea cu energie electrica). Astfel, in caz de urgenta, usa de acces in parking subteran se deschide automat si permite admisia aerului prin intreg golul de intrare in parcare.
Orice producator serios de usi de acces auto va avea in gama sa de produse usi speciale de acces in parcari subterane sau va oferi posibilitatea de a accesoriza (de exemplu) o usa sectionala industriala obisnuita astel incat sa poata fi utilizata cu succes ca usa pt. garaje colective (parcari subterane).
Distribuiti: