Tehnica andocare pentru depozite, centre logistice, proiecte industriale si comerciale.
Prezentare introductiva si generalitati despre statii andocare pentru camioane, dube si furgonete. Functionare, cele mai importante dotari optionale si accesorii.
codeus_citeste_articole

Cititi articolele si studiile de caz actualizate, vizionati infograficele si filmele de pe codeus.ro
codeus_analizeaza_alege

Analizati informatiile complete si alegeti exact produsele de care aveti nevoie
codeus_consultanta_proiecte_complexe

Accesati consultanta completa, personalizata, detaliata, pentru proiecte complexe
codeus_cumpara_corect

Achizitionati si instalati cele mai bune produse, la cel mai bun pret, din sursa corecta

Sisteme andocare camioane - generalitati

Fie ca i se spune tehnica de andocare, tehnica de incarcare si descarcare, sisteme de andocare camioane, conceptul se refera la un ansamblu de produse pentru andocare camioane, dube si furgonete, pentru incarcarea / descarcarea cu motostivuitor, transpalet, carucioare de marfa sau, mai rar, cu masa hidraulica (platforma elevatoare).

O statie de andocare uzuala include cel putin o rampa de egalizare, un burduf de etansare si o usa industriala sectionala (sau tip rulou - mai rar). Se pot adauga unele accesorii recomandate (tampoane din cauciuc si ghidaje roti camion), componente de izolare termica suplimentara (perne izolare burduf, placi izolare termica rampa egalizare, sorturi inchidere nisa tailboard) sau componente suplimentare de siguranta si operabilitate (sisteme de siguranta la plecarea prematura a camionului, sisteme de iluminat, interconditionari intre componente, semaforizare, senzori de monitorizare pentru Building Management System etc.).

In continuare, sa trecem in revista componentele sistemului:

1. Rampa de egalizare

Numita uneori si egalizator de rampa, poate fi cu actionare manuala, electrohidraulica sau pneumatica. Are rolul de a prelua diferentele de inaltime intre pardoseala depozitului si podeaua camionului. Are o parte fixa, prinsa structural de soclul depozitului si o parte mobila (platforma sau platforma si limba), articulata pe o latura si cu latura opusa pregatita pentru sprijinire pe podeaua camionului. Pe platforma rampei de egalizare circula motostivuitorul, transpaletul sau caruciorul de incarcare / descarcare marfa.

rampa_de_egalizare

Rampele (electro) hidraulice si cele pneumatice sunt confectionate din otel vopsit sau galvanizat, iar rampele manuale pot fi din otel, din aluminiu sau din combinatie de otel si aluminiu. In mod uzual, cele actionate manual au latimi de 1200 - 1500 mm si lungimi de 600 - 2000 mm. La rampe hidraulice sau pneumatice, latimea este de 2000 - 2200 mm, iar lungimea de 2500 - 3000 mm (dar pot fi si mai mari).

Pe platforma rampei de egalizare circula mijlocul mecanizat de incarcare/descarcare, deci aceatsta trebuie sa aiba o capacitate portanta suficienta. Capacitate portanta rampa de egalizare: de la 1 tf (1 KN), pana la 6tf (6KN) - uzual si chiar 10 tf (10 KN). Limba egalizatorului de rampa se sprijina pe podeaua camionului si este prinsa articulat (tip balama) de platforma rampei sau se extinde telescopic de sub aceasta. Limba poate fi dintr-o bucata sau din mai multe bucati (limba segmentata rampa egalizare). Diferitele variante vor fi detaliate intr-un articol separat.

2. Burduf de etansare

Asigura etansarea dintre camion si depozit, atunci cand usa industriala este deschisa. Poate fi burduf cu sorturi din cauciuc, burduf cu perne, burduf gonflabil sau o combinatie intre aceste variante. Zona sa superioara trebuie sa asigure scurgerea apelor pluviale, in caz de ploaie si poate fi intr-o apa (varianta mai des intalnita) sau in doua ape. Burduful are o structura fixa ce se prinde pe fatada cladirii si niste elemente flexibile mobile care asigura etansarea dintre cladire si camionul andocat.

burduf_de_etansare_zona_andocare_camioane

Burduful cu sorturi din cauciuc este presat de camion, atunci cand acesta andocheaza la depozit; este un burduf de etansare ieftin, economic, folosit pe scara larga pentru proiectele la care nu se cere o izolare termica foarte buna in timpul incarcarii / descarcarii camionului. Burduful gonflabil se umfla in jurul camionului, dupa ce acesta a andocat; este mai scump si este utilizat la depozitele de marfa pentru care este critica izolarea termica (depozite frigorifice, de exmplu). Pot exista si solutii mixte. Burdufurile de etansare vor fi detaliate intr-un alt articol pe codeus.ro.

3. Tampoane cauciuc pentru andocare camioane

Sunt fixate pe soclul cladirii depozitului sau pe structura fixa a egalizatoarelor de rampa si au rolul de a prelua socul si frecarile generate de andocarea camionului si de descarcarea / incarcarea lui.

Sunt, in general rectangulare, au diferite dimensiuni si sunt confectionate din cauicuc dur ( masiv sau cu goluri ), din otel galvanizat sau pot fi o combinatie de otel si cauciuc. Pot fi fixe sau mobile (culisante) si se fixeaza cu ajutorul unor placi metalice de baza simple, culisante sau cu arc. Desi sunt cel mai adesea tratate superficial, este bine sa se acorde atentie la proiectare si la alegerea lor. Mai multe tipuri de tampoane veti gasi articolul despre accesorii statii andocare.

tampoane_zona_andocare_camioane_ghidaje_roti

4. Ghidaje roti camion

Sunt confectionate din teava de otel galvanizat, uneori si vopsite electrostatic. Au rolul de a ghida rotile camionului care andocheaza, astfel incat acesta sa se alinieze perfect in raport cu burduful de etansare si cu rampa de egalizare. Fiind susceptibile de a fi lovite de rotile camioanelor, se fixeaza solid si rigid in structura carosabilului.

Sunt doua tipuri mari de ghidaje roti camion: drepte si curbate. Ghidajele drepte au avantajul ca sunt mai ieftine, dar au dezanantajul ca pot fi "incalecate" de roata camionului, cand acesta intra gresit intre ele. Ghidajele evazate (curbate) au avantajul ca orienteaza progresiv rotile camionului pe directia corecta, dezavantajul fiind ca sunt mai scumpe. Exista si ghidaje ce inglobeaza sisteme de siguranta, care blocheaza roata camionului pana cand se termina descarcarea (incarcarea), pentru a preveni indepartarea accidentala a camionului cand inca se circula pe egalizatorul de rampa.

5. Usa industriala

Poate fi sectionala sau tip rulou, actionata electric sau manual si inchide gura (golul) statiei de andocare atunci cand nu este andocat un camion.

usa_industriala_statie_andocare

Este recomandat sa aiba o minima vitrare, astfel incat operatorul uman din interior sa vada cand camionul a andocat si sa o deschida.
Daca este actionata electric, este indicat sa existe o interconditionare intre usa si rampa, astefel incat rampa sa nu poata fi actionata decat cand usa este deschisa.

6. Accesorii izolare termica

Pe la colturile inferioare ale burdufului izolarea termica este deficitara, chiar cand camionul preseaza corect pe burduf. Se pot adauga niste perne elastice, care au rolul de a inchide spatiul liber de-acolo.

Uneori este necesar ca rampa de egalizare sa fie bine izolata de exterior. Aceasta izolare termica se poate realiza prin proiectarea adecvata a cladirii (cu rampa de egalizare retrasa - solutie ce implica unele complicatii si modificari ale mai multor elemente) sau printr-o placa de izolare termica amplasata sub cadrul fix al egalizatorului de rampa sau chiar sub platforma lui. In cazul soclurilor de cladire cu nisa pentru camioane cu "tailboard" (camioane cu platforma elevatoare), exista posibilitatea montarii unor sorturi din cauciuc ce inchid oarecum nisa.

7. Alte accesorii statii andocare

Pot fi numite accesorii de siguranta si operabilitate superioara pentru sisteme de tehnica de incarcare, au rolul de a preveni situatiile periculoase sau cele ce pot duce la deterioararea unor componente si pot fi:

In faza de proiectare centre logistice si depozite de marfuri paletizate trebuie acordata o atentie sporita alegerii acelor sisteme de tehnica incarcarii potrivite cu cerintele proiectului si cu specificatiile beneficiarului. Cand vorbim despre echipamente de andocare, vorbim despre valori mari (in special in cazul unor centre logistice cu zeci sau sute de posturi de andocare) si alegerea corecta a echipamentelor inca din faza de proiectare poate insemna economii importante atat pentru antreprenorul general cat si pentru beneficiarul final. Voi detalia, intr-un articol separat pe codeus.ro, cei mai importanti parametri ce trebuie luati in considerare la proiectarea de centre logistice si depozite cu statii de andocare pentru camioane si furgonete.

Distribuiti: